Stölder från lastbilar längs vägarna slår hårt mot hemelektronikkedjan Elgiganten. "Det är ett växande bekymmer", säger företagets säkerhetschef Jonas Telander.
El-gigantens leveranser systematiskt rånade
Mest läst i kategorin
Realtid har i flera artiklar berättat om hur den kriminella världen nu också riktar in sig på att stjäla dyrbara elekktronikprodukter från långtradare utmed Sveriges vägar. Nattliga tjuvar skär upp kapellet eller tar sig in i lastutrymmet på fordon som parkerats. I en del fall stjäls hela fordon.
Geografiskt är trakterna runt Helsingborg, Göteborg och Stockholm mest utsatta. Men också i området Jönköping där bland annat Elgiganten har sitt stora Nordenlager.
Elgiganten köper hem sitt gods från hela världen. En hel del kommer med långtradare från Europa med den tyska speditionsjätten Kuhne & Nagel.
– Tjuvarna riktar till exempel in sig på Kuhne & Nagels långtradare när de står parkerade i närheten av Elgigantens lager, säger en källa med insikt i den här typen av brottslighet till Realtid.se.
Elgigantens säkerhetschef Jonas Telander vill dock inte bekräfta att det går till på det viset. Där är det ett stort mörkertal, enligt honom.
– Fram till att godset ankommer vår kaj ligger stöldproblemet hos leverantören och dess försäkringsbolag. Jag kan bara hänvisa till polisens egna erfarenheter.
Däremot bekräftar Jonas Telander att Elgiganten drabbades av 29 stöldangrepp under fjolåret på gods som distribuerades ut till butikerna. Vilka värden det handlar om vill han inte avslöja. Extra begärligt är platt-tv. I flera av dessa stöldfall skär man upp kapellen eller bryter upp låset bak på fordonet.
– Jag ser en viss ökning av angreppen, även värdemässigt.
Elgiganten har ett avtal med ett utomstående åkeriföretag som sköter distributionen. För att försöka stoppa stölderna har Jonas Telander och åkeriföretaget planerat och optimerat körrutterna.
– Rutterna läggs upp så att chaufförerna ska undvika övernattning i lastbilen. Framför allt i riskområden som Stockholm, Skåne och i trakterna runt Göteborg.
Ett annat sätt är att ersätta lastbilar med kapell och istället använda skåp som är svårare att bryta in sig i. Spårningsutrustning börjar också användas i lastbilarna.
Vilka står bakom brotten, tror du?
– Enligt mina egna erfarenheter är det en mix av amatörer och organiserade ligor, säger Jonas Telander.
I Norden har Elgiganten 251 varuhus och butiker. Alla nordiska varuhus försörjs från det 80.000 kvadratmeter stora centrallagret i Jönköping.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.