<pufftextlänk>… som deltog i dokusåpan Rivalerna på tv3 och nu tagit klivet över till modellvärlden.</pufftextlänk>Vad har du för tankar kring Rivalerna så här drygt ett år efter?
Edward Gabrielson


– Det var helt grymt. Det är en otroligt stimulerande tid som jag alltid kommer att kunna se tillbaka på. Det fanns en väldig potential bland dom människor jag jobbade med i Rivalerna och hade gärna fortsatt jobba med samma manskap. Det kändes som att det inte fanns en enda uppgift som vi inte hade klarat.
Vad är de viktigaste lärdomarna du drog från Rivalerna-tiden?
– Jag trodde inte att jag var försäljartypen, men lärde mig att det mesta går om man bara tror. Det handlar om att ha mod och våga försöka.
Vad sysslar du med idag?
– Jag är ekonomichef på modellagenturen Mikas i Stockholm.
I en Realtid.se-intervju förra året sa du att drömmen var att driva en marina. Har du kommit närmare den drömmen sen sist?
– Nej, absolut inte. Det där sa jag mest som ett skämt. Men jag är väldigt förtjust i motorbåtar och visst, skulle jag driva eget så är det ju roligare att göra någonting man tycker om, men jag har inga konkreta planer på att starta eget igen.
Så du ser inget självändamål i att vara egenföretagare?
– Det är inget mål att driva eget. Jag hade eget företag i tre år, men nu är jag anställd. För mig handlar det mer om att kunna påverka min egen situation. Mikas har 13 eller 14 anställa. Hade jag jobbat på ett stort företag som Ericssons hade tankarna på att vara sin egen kanske funnits där.
Har du tittat någonting på the Apprentice, den amerikanska förlagan till Rivalerna?
– Nej inte speciellt mycket. De andra tittade på programmet när vi var med i Rivalerna. The Apprentice har någonstans mellan 10 och 100 gånger större budget än Rivalerna hade. Men entreprenörskap handlar inte bara om pengar.
Skulle du kunna tänka dig att ställa upp på någonting liknande igen?
– Absolut. Jag har egentligen inte tänkt på att det sändes i tv. Det var snarare som att jobba på en jättespännande arbetsplats. Sen ska man vara medveten om att det är en historia som berättas. Den bild som förmedlades i programmet var inte alltid sann. Materialet blir kraftfullt när det vinklas och scenerna klipps ihop. Vissa av deltagarna vågade inte säga någonting under tävlingen, men i efterhand visade det sig att de var trevliga och pratsamma.
Jens Fransson

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.