Tolvåringen Ebay lanserade under den just avslutade Ebay Live-konferens i Boston nya strategier för att inte stagnera. De presenterade nya sätt att bygga broar till sociala sajter typ MySpace och Facebook och skisserade på Skypes roll för att stimulera tillväxten utanför USA.
Ebay vill ut på den sociala webben

Mest läst i kategorin
NEW YORK Det virtuella auktionshusets/loppmarknadens 50.000 oberoende utvecklare överöstes i Boston med en flora av nya produkter och program som ska göra det enklare att köpa och sälja inte bara på Ebays egen sajt, utan också på den webbens miljontals sajter skapade av användare.
Bland nyheterna fanns Ebay To Go som låter användare skapa små privata fönster till Ebay, vilka de plantera på sina egna sajter, samt San Dimas, en ny desktop för Ebay.
– Jag tror att det är klokt av Ebay att satsa på att komma in hos andra applikationer som ligger utanför Ebay, säger Sucharita Mulpuru, analytiker som bevakar ehandeln för Forrester Research. Ebay är enormt och kommenderar en enastående mängd trafik och lojalitet, men det finns många andra som också växer i betydelse bland internets konsumenter. MySpace är bara ett exempel på detta. Det är därför högst logiskt att Ebay vill vara med där också. Det är ungefär som att annonsera på Google; man vill vara där folk befinner sig. Dessutom, en av poängerna med att vara på en arena som MySpace är att det ofta är billigare än att betala för annonser på söksajter. Allt du gör är att placera ditt märke där gratis och sedan är det bara att vänta och se vad som lockar användarna tillbaka till din sajt, säger hon.
Ebay säljer årligen nästan 600 miljoner prylar värda över 40 miljarder kronor. Tillväxten utanför USA är fortfarande snabb, även om man hade problem med att ta sig in i Kina och fick nöja sig med 49 preocent i ett partnerskap med kinesiska Tom Online. Tillväxten i USA har dock tappat fart och aktien har definitivt sett gladare dagar.
– Vi har inte hängt med så bra som vi borde, sa vd Meg Whitman i en intervju för Associated Press. Hon utlovade också mer förändringar under det närmaste året än under de föregående 3–4 åren.
– Ebay har haft ett par svaga år, 2004 och 2005, men vad de har kommit tilbaka vad gäller auktionerna. 2006 var ett bra år och jag är övertygad om att 2007 också blir ett starkt år, säger Karsten Weide, International Data Corporations chefsanalytiker på området digitala medier och underhållning.
– De har en mycket stark ställning och det finns ingen konkurrent som kan utmana dem på detta område. När det sedan gäller de två andra områdena av deras verksamhet, Paypal och Skype, så kan man säga att Paypal klarar sig hyfsat även om Ebay skulle vilja se dem växa snabbare. Paypal passar väldigt naturligt in med Ebays auktionsrörelse och jag tror att Paypal kommer att tjäna mer pengar än Ebays urpsrungliga rörelse om de lyckas bli standarden för finansiella transaktioner på internet.
– Sedan har vi Skype som är en fantastisk service, men inte alls passar in lika naturligt med Ebays övriga rörelse. När Ebay köpte Skype var tanken att man skulle integrera dem med auktionerna för att ge köparna en chans att prata med säljarna och det skulle stimulera försäljningen på auktionerna och ge Skype fler användare.
– Men Skype blev aldrig någon motor som drev på försäljningen och Ebay hjälpte inte Skype, vilket var vad alla utom Ebay misstänkte när de köpte Skype. Jag tror att de idag inser att det inte blir någon stor synergi mellan Ebay och Skype, vilket gör att Ebay måste satsa på Skype som ett Internetbaserat teleföretag. Fast då är problemet att Ebay inte har någon erfarenhet på detta område och att det finns en massa konkurrens. Varenda företag som har Instant Messaging är en potentiell konkurrent. Google, Yahoo, AOL, MSN är konkurrenter, liksom Vonage, kabelteveföretagen och alla traditionella teleföretag. Det kommer att gå väldigt trögt att generera inkomster här och de är inte nöjda med Skypes tillväxt, säger han.
Ebays grundare Pierre Omidyar sade under förra veckans konferens för utvecklare att företaget ska integrera Paypal och Skype hårdare med Ebays plattform som ett led i dess globalisering. Genom att utsträcka Ebay till plattformar som mobiltelefoner ska det inte minst bli lättare att nå ut till fattiga länder.
– Min dröm har alltid varit att skapa en enda global marknadsplats där alla kan driva affärer oavsett språk och valuta. Paypal och Skype är kritiska komponenter för att uppnå detta, sa Pierre Omidyar.
– Skype förser oss med bättre kontroll över alla former av kommunikationer, sade han och tillade att de måste bli bättre på att integrera Skype med Ebay.
– Mobila plattformar och sociala nätverk är heta ämnen just nu, säger Karsten Weide och fortsätter. Alla försöker lista ut hur de ska kunna använda de mobila plattformarna, men användningen av det mobila internet är fortfarande begränsad. De flesta mobiltelefoner har ännu inte denna kapacitet. Och bara 5 procent av alla nya mobiltelefoner är ”smart phones”, så det kommer att dröja ett tag innan mobile internet verkligen tar fart.
– Matchningen mellan Skype och Ebays auktioner är fortfarande tveksam. De flesta som är online skulle föredra att använda emejl, chat eller IM, iställer för att ringa. Det återstår att se om Skype kommer att löna sig för Ebay, säger Karsten Weide.
– Rent teoretiskt var det logiskt för Ebay att köpa Skype, säger Sucharita Mulpuru på Forrester Research. De ville göra det smidigare att genomföra transaktioner av saker som kräver mer eftertanke, t ex bilar och samlarföremål. Om det stämmer som det sägs att det inte slog väl ut, så tror jag att det beror på att man inte koncentrerade sig på att aggressivt integrera Skype. Och det har nog också att göra med det faktum att Ebay gått igenom flera skiften i ledningen under det senaste året. De har också fokuserat sig på den amerikanska marknaden som inte är lika mottaglig för Skype som andra marknader. Jag tror dock att det finns en potential för Skype att bidra till Ebay, men man har hittills inte lyckats dra nytta av den, säger Sucharita Mulpuru.