Det blev dramatik under årets första F1-lopp under söndagen. Här är alla förarna, stallen och loppen inför årets F1-säsong.
Dubbel Formel 1-seger för Ferrari i Bahrain
Mest läst i kategorin
I årets Formel 1-säsong är det 24 förare i 12 stall som ska köra 19 lopp.
Här är förarna:
1) Jenson Button (Storbritannien, kör för McLaren-stallet, vann F1-säsongen 2009)
2) Lewis Hamilton (Storbritannien, McLaren, vann F1 2008)
3) Michael Schumacher (Tyskland, Mercedes, har vunnit F1 sju gånger; 1994-1995 och 2000-2004)
4) Nico Rosberg (Tyskland, Mercedes, son till finländaren Keke Rosberg som vann F1-VM år 1982.)
5) Sebastian Vettel (Tyskland, Red Bull, blev säsongstvåa 2009)
6) Mark Webber (Australien, Red Bull)
7) Felipe Massa (Brasilien, Ferrari)
8) Fernando Alonso (Spanien, Ferrari, vann F1-VM 2005 och 2006)
9) Rubens Barrichello (Brasilien, Williams, 37-årig veteran som kört F1 sedan 1993)
10) Nico Hulkenberg (Tyskland, Williams)
11) Robert Kubica (Polen, Renault)
12) Vitaly Petrov (Ryssland, Renault)
13) (används ej)
14) Adrian Sutil (Tyskland, Force India)
15) Vitantonio Liuzzi (Italien, Force India)
16) Sebastien Buemi (Schweiz, Toro Rosso)
17) Jaime Alguersuari (Spanien, Toro Rosso)
18) Jarno Trulli (Italien, Lotus)
19) Heikki Kovalainen (Finland, Lotus. 29-åringen är det nordiska hoppet i år, och har kört F1 sedan 2007; först för Renault och sedan McLaren. Han har vunnit ett F1-lopp hittills; Ungerns GP 2008.)
20) Karun Chandhok (Indien, HRT)
21) Bruno Senna (Brasilien, HRT, son till trefaldige F1-världsmästaren Ayrton Sennas syster Viviane.)
22) Pedro de la Rosa (Spanien, BMW-Sauber)
23) Kamui Kobayashi (Japan, BMW-Sauber)
24) Timo Glock (Tyskland, Virgin)
25) Lucas di Grassi (Brasilien, Virgin)
Redan före söndagens F1-lopp i Bahrain var spanjoren Fernando Alonso i Ferrari-stallet, favorit att bli F1-världsmästare i år enligt spelsajten Betfair.
Han hade före loppet ett odds på 3,75 gånger pengarna tillbaka om han tar säsongstiteln.
Alonso är 28 år, och har redan varit F1-världsmästare åren 2005 och 2006. Båda gångerna körde han för Renault-stallet.
Näst troligast att vinna säsongen var (före söndagens lopp) britten Lewis Hamilton, som gav 4,9 gånger pengarna tillbaka.
Hamilton är 25 år, och blev F1-världsmästare år 2008.
Då körde han för McLaren-stallet vilket han gör fortfarande.
Tredje troligaste säsongsvinnare var tysken Sebastian Vettel med ett odds på 6,6 gånger pengarna tillbaka.
Han är 22 år och kör för Red Bull-stallet.
Vettel blev säsongstvåa i fjol på 84 poäng, efter säsongsvinnaren Jenson Button som hade 95 poäng.
Från Vettels odds på 6,6 var det bara en hårsmån till de 6,8 gånger pengarna tillbaka som Michael Schumacher gav (före söndagens F1-lopp) om han blir F1-världsmästare i år.
Mot alla förväntningar har 41-åringen valt att göra comeback.
Med sig har han sju tidigare F1-titlar; 1994 och 1995 för Benetton-stallet, och sedan femårsperioden 2000-2004 med Ferrari.
Realtid.se pratade i januari i år med finländaren Mika Salo, som år 1999 hoppade in som F1-förare hos Ferrari då Schumacher brutit benet.
Salo är numera 43 år och har slutat med Formel 1. Så här sa han i januari:
– Formel 1 är hårt arbete och mycket resande.
– Det är mest något för de yngre killarna.
– I dagsläget skulle jag inte ens kunna föreställa mig att köra Formel 1, eftersom det innebär för mycket resande.
– Därför blev jag överraskad över att Schumacher nu ska börja köra Formel 1 igen.
– Vi är lika gamla han och jag.
Du känner honom?
– Mycket väl.
Hur tror du att han kommer att klara sig i Formel 1 igen?
– Säkert ok.
Kommer han att kunna bli F1-världsmästare ännu en gång?
– Det beror mycket på bilen.
– Den är säkert bra.
– Men sedan beror det även på i hur bra form man är.
– Åldern är en faktor.
– Ibland blir det väldigt tungt med all stress, alla tester, tävlandet, marknadsföringen och allt.
– Det beror på hur man hanterar det.
Det verkade alltså (åtminstone i fredags) som att årets F1-titel i första hand väntas stå mellan de fyra förarna Alonso, Hamilton, Vettel och Schumacher.
Därefter var det (före söndagens F1-lopp)
ett ganska stort hopp i oddsen till brasilianske Ferrari-föraren Felipe Massa som gav 11,5 gånger pengarna tillbaka vid titelseger, och brittiske McLaren-föraren Jenson Button som gav 14,5 gånger pengarna om han upprepar sin titelseger från i fjol.
Massa slutade på en elfteplats i fjolårets säsongstabell.
Button för sin del har hunnit bli 30 år.
Före Bahrains GP var alltså detta listan över vilken förare som troligast väntas vinna F1-VM i år utifrån Betfairs odds:
1) Fernando Alonson 3,75 i odds
2) Lewis Hamilton 4,9
3) Sebastian Vettel 6,6
4) Michael Schumacher 6,8
5) Felipe Massa 11,5
6) Jenson Button 14,5
Minst troliga F1-världsmästare var indiern Karun Chandhok, tysken Nick Heidfeld, och finländaren Kimi Räikkönen med odds på vardera 1000 gånger pengarna tillbaka om de skulle vinna F1-titeln i år.
Av dessa tre är alltså varken Heidfeld eller Räikkönen ens med i det officiella startfältet.
Räikkönen som blev F1-världsmästare år 2007, har nu börjat köra rally för Citroen istället.
32-åringen Heidfeld
är
test- och reservförare åt Mercedes-stallet, och kan alltså få rycka in om de ordinarie Mercedes-förarna Schumacher eller Rosberg av någon anledning inte skulle köra.
De 12 stallen i årets F1-säsong är följande:
1) McLaren (hemland Storbritannien, Mercedes-motorer)
2) Mercedes (Storbritannien, Mercedes-motorer)
Även om Mercedes är tyskt har bilmärket sitt F1-stall i Brackley en bit in i det brittiska södra inlandet, inte så långt från London.
3) Red Bull (Storbritannien, Renault-motorer)
Stallet ägs av österrikiska energidrycksföretaget Red Bull. Tekniska chefen Adrian Newey gjorde Williams till det dominerande F1-stallet på 90-talet. Bakom företaget Red Bull står thailändaren Chaleo Yoovidhya och österrikaren Dietrich Mateschitz. De ligger båda på plats 208 över världens rikaste personer med förmögenheter på 4,1 miljarder dollar var enligt Forbes.
4) Ferrari (Italien, Ferrari-motorer)
5) Williams (Storbritannien, Cosworth-motorer)
Sponsras av holländska hemelektronik-jätten Philips och skotska storbanken RBS. Brittiska staten äger 84 procent av banken efter finanskrisens räddningsåtgärder.
6) Renault (Storbritannien, Renault-motorer)
Franskägt men hemmabas i Enstone i det södra brittiska inlandet.
Renault var mycket nära att lämna F1 i år, men valde alltså att stanna kvar. Dock har det framkommit att Renault överväger att sälja sin ägarandel på 22 procent av lastbils-Volvo.
Franska staten äger 16 procent av företaget Renault.
7) Force India (Storbritannien, Mercedes-motorer)
Stallet är baserat vid den brittiska Silverstone-banan, men med indiska affärsmannen Vijay Mallya i spetsen. Han är världens 937:e rikaste person med en förmögenhet på 1 miljard dollar enligt Forbes. Mallya har ett indiskt bryggeri med ölmärket Kingfisher som sponsrar F1-stallet. Hans flygbolag är också döpt efter ölmärket. Force India är det stall som numera Saab-ägaren Spyker tidigare hade som sitt F1-stall. Spyker sålde stallet hösten 2007 för 88 miljoner euro.
8) Toro Rosso
(Italien, Ferrari 056-motorer precis som Ferrari-stallet)
Toro Rosso ägs liksom Red Bull-stallet av företaget Red Bull.
9) Lotus (Storbritannien, Cosworth CA2010-motorer precis som Williams-stallet)
Lotus F1-stall ägs av malaysiska staten och ett antal malaysiska företag – bland annat företaget Proton som numera äger det brittiska sportbilsmärket Lotus.
10) HRT (Spanien, Cosworth CA2010-motorer liksom Williams och Lotus)
Stallnamnet betyder Hispania Racing Team. Stallet ägs av spanska affärsmannen José Ramon Carabante som äger företaget Grupo Hispania som verkar vara verksamt inom fastigheter.
11) BMW-Sauber (Schweiz, Ferrari 056-motorer liksom Ferrari och Toro Rosso)
BMW har namnet kvar, men har sålt sitt engagemang i stallet till dess förbrundsfigur; 66-åriga schweizaren Peter Sauber.
12) Virgin
(Storbritannien, Cosworth CA2010-motorer liksom Williams, Lotus och HRT)
Affärsmannen Richard Branson är Virgin-stallets förgrundsfigur. Han är världens 212:e rikaste person med en förmögenhet på 4 miljarder dollar enligt Forbes. Realtid.se skrev i december om hans planer för stallet.
Av stallen är det Ferrari som anses vara troligaste vinnaren av årets stalltitel inom Formel 1.
Före söndagens F1-lopp i Bahrain var Ferraris odds 2,94 gånger pengarna tillbaka hos Betfair, om stallet får mest poäng i årets F1-säsong.
Fjolårets säsong blev något av ett fiasko för Ferrari, då stallen Brawn och Red Bull oväntat tog första- och andraplatsen.
Långvarige Ferrari-föraren Michael Schumacher sa tidigt i fjol när det inte gick så bra för Ferrari i Formel 1, att han tyckte stallet skulle glömma bort säsongen 2009 och redan då börja satsa på att utveckla 2010 års F1-bil istället.
Så stallet är säkert revanschsuget.
Som nämnt är spanske Ferrari-föraren Fernando Alonso även tippad som troligaste vinnare av förartiteln.
Näst troligaste stall att vinna stalltiteln var (före söndagens lopp) McLaren som också hade lite av ett fiasko i fjol efter att Lewis Hamilton tog förartiteln år 2008 med McLaren.
McLaren gav (före söndagens lopp) 3,3 gånger pengarna tilbaka om stalltiteln erhålls.
Därefter var det (före söndagens lopp) ett litet oddsmässigt avstånd till Red Bull som tredje troligaste stallsegrare för säsongen, och Mercedes som fjärde troligast.
Red bull gav (före söndagens lopp) 5,4 gånger pengarna tillbaka vid stallseger, medan Mercedes gav 6,2.
Övriga stall var osannolika
stallsegrare med Toro Rosso, Lotus, Virgin och HRT som minst sannolika.
De gav alla (före söndagens lopp) vardera 100 gånger pengarna tillbaka vid stallseger.
Så här såg alltså oddslistan för stallen ut före Bahrains GP; det vill säga vilka stall som då ansågs ha bäst chans att ta hem stalltiteln i årets Formel 1-säsong enligt Betfair:
1) Ferrari 2,94 i odds
2) McLaren 3,3
3) Red Bull 5,4
4) Mercedes 6,2
Så här ser F1-kalendern ut i år:
1) Bahrains Grand Prix, 14 mars
2) Australiens GP, 28 mars
3) Malaysias GP, 4 april
4) Kinas GP, 18 april
5) Spaniens GP, 9 maj
6) Monacos GP, 16 maj
7) Turkiets GP, 30 maj
8) Kanadas GP, 13 juni
9) Europas GP (Valencia), 27 juni
10) Englands GP, 11 juli
11) Tysklands GP, 25 juli
12) Ungerns GP, 1 augusti
13) Belgiens GP, 29 augusti
14) Italiens GP, 12 september
15) Singapores GP, 26 september
16) Japans GP, 10 oktober
17) Sydkoreas GP, 24 oktober
18) Brasiliens GP, 7 november
19) Abu Dhabis GP, 14 november
Inför söndagens F1-lopp i Bahrain (Bahrains GP), var det under fredagen två träningssessioner på 1,5 timme var.
Adrian Sutil var snabbaste förare på den första sessionen, med en tid på 1 minut, 56 sekunder och 583 tusendelar.
Nico Rosberg var snabbast på den andra sessionen med 1:55:409.
Under lördagsförmiddagen var det en tredje träningssession på 1 timme, då Fernando Alonso hade snabbaste tiden på 1:54:099.
Själva kvalificeringen inleddes klockan 12 på lördagen svensk tid.
Följande förare var under fredagkvällen favoriter att vinna lördagens kvalificeringen enligt Betfair:
1) Lewis Hamilton gav 4,3 gånger pengarna tillbaka om han tar ”pole position”
2) Fernando Alonso 4,5
3) Sebastian Vettel 7,6
4) Felipe Massa 10,5
6) Michael Schumacher 11, Nico Rosberg 11
7) Jenson Button 12
Kvalificeringen till F1-loppen varar i en timme
uppdelat i tre delar med pauser:
• del ett på 20 minuter
• paus på 7 minuter
• del två på 15 minuter
• paus på 8 minuter
• del tre på 10 minuter
De 17 snabbaste förarna i del ett går vidare till del två. De 7 sämsta i del ett får alltså inte fortsätta kvalificeringen.
I del två går de 10 bästa förarna vidare till del tre. Även i del två rensas alltså de 7 sämsta förarna bort.
De 10 bästa förarna
i kvalificeringen måste starta själva loppet på samma däck som de hade då de körde sin bästa kvalificeringstid.
Det är alltså positionerna från kvalificeringen som blir startuppställningen för racet.
Det var sjunde året i rad som Bahrains GP kördes sedan landet började ha F1-lopp år 2004.
Bahrain är det första landet i Mellanöstern med F1-lopp.
Banan (”Sakhir-banan”) ligger mitt ute i öknen. Under helgen var det 34-35 grader varmt under dagtid.
Banans längd uppgår till 6,3 kilometer lång och är därmed den näst längsta av alla säsongens F1-banor. Spa-banan i Belgien som är 7 kilometer lång, är den enda som är längre.
Med de 49 varven som Bahrains GP körs, innebär det en total racelängd för det loppet på drygt 30 mil.
Som mest kommer F1-bilarna upp i över 300 kilometer i timmen på Bahrain-banan.
Varvrekordet under pågående F1-lopp i Bahrain, har Michael Schumacher på 1:30:252 som han körde på år 2004 under banans första år.
Det är även han som har varvrekordet under kvalificeringen, på 1:30:139 som han också gjorde 2004.
Dock har banan ändrats lite sedan dess och har blivit 900 meter längre.
Banan började byggas i november år 2002 och stod klar i mars 2004.
Från början var byggtiden planerad till två år, men F1-chefen Bernie Ecclestone (världens 212:e rikaste person med en förmögenhet på 4 miljarder dollar enligt Forbes; samma som Richard Branson) frågade om det gick att tidigarelägga med ett halvår, vilket Bahrains företrädare gick med på.
Även om det fanns en oro för om banan skulle bli klar till F1-premiären i april 2004, gick det utan problem.
Tidigare var det Kuwait som hade den bästa bilracingbanan i regionen, men när Bahrain-banan stod klar tog den snart över rollen.
Bandesigner är tysken Hermann Tilke som även designat F1-banorna i Malaysia, Kina, Turkiet och Valencia.
Se australiensiska Red Bull-föraren Mark Webber köra ett varv runt Bahrain-banan här i simulator:
Här är en annan förhandstitt på banan:
Frågan är om Bahrains kung Hamad närvarade under helgens F1-lopp.
Det var han som gav grönt ljus åt att låta bygga F1-banan i landet, för att öka kännedomen om Bahrain och stärka dess profil.
Banan kan ta upp till 34.000 åskådare. I fjol kom det 28.000, och i år väntades det komma 32.000.
Bahrain har knappt 800.000 invånare. Av landets BNP kring 20 miljarder dollar per år, kommer 30 procent från oljeindustrin.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.