Glöm lotterier och pepparkaksförsäljning. Nu kan idrottsföräldrar bidra till klubbkassan genom att rösta på annonser på nätet. Anonymt. De behöver inte ens köpa något.
Dråpslag mot Bingolotto
Mest läst i kategorin
Ett mejl i veckan, tummen upp eller ned för en viss annons eller fråga, så tickar en krona in till föreningen.
Tanken bakom nya sajten Kickback.se är att det inte ska vara svårare än så att bidra till sin förening. Och det utan att ge upp sin identitet – annonsörerna får ändå mer återkoppling än vanligt på sina budskap.
Det är en händelse som ser ut som tanke att Kickback startar en månad innan Bingolotto efter 16 år förvisas från TV4 till systerkanalen TV4 Plus. Efter kulmen 1997, då det såldes Bingolotter för drygt tre miljarder kronor och programmet hade flera miljoner tittare, har det gått rejält utför. Med tittarsiffror, lottförsäljning och därmed bidragen till föreningslivet. Kanske för att föräldrarna ledsnat?
Mer än en idrottsförälder har suckat över det ständiga tvånget att kränga lotter. Eller chokladbollar. Vem ska man sälja till när alla bekanta också säljer? En till farmor, två till morfar och så tvingas man köpa resten själv…
Någonstans där, och i kölvattnet av ett forskningsprojekt vid UCIT, Umeå Center for Interactive Technology – som handlade om att göra traditionella CRM-system mer kundstyrda – föddes idén till Kickback.se.
– Vi var ett gäng idrottsintresserade ledare som började fundera, berättar Håkan Juthberg, en av Kickbacks grundare när vi träffas hos reklambyrån Racer i Umeå, som gått in som delägare i projektet.
– Föreningslivet är i ständigt behov av finansiering, samtidigt som det kräver mycket aktivitet och tid av föräldrarna.
Tanken bygger på att konsumenter i dag anses värda tusenlappar bara i kontaktkostnad, för att bli nådda. Och att en rasande massa pengar läggs på oriktad marknadsföring, på nätet eller som direktreklam.
– Vi vet, inte minst från Bingolotto, att föreningslivet är bra ”säljare”, bra på att nå ut. Och ju fler föreningar som är med på en viss geografisk yta, desto större värde får det här för annonsörerna, säger Håkan Juthberg och förklara att det därmed inte blir någon konkurrens, som vid traditionell försäljning av till exempel kokosbollar.
När Kickback drog igång i november 2007 fanns avtal med länet fotbolls- och innebandyförbund, åtta av de föreningar i Umeåregionen som har störst ungdomsverksamhet och ett hemligt antal annonsörer. Hittills har drygt 1.200 personer anmält sig för tjänsten.
– Vi börjar lokalt i Umeå och tänker fortsätta i områden med liknande struktur på befolkning och föreningsverksamhet, alltså framför allt landsortsstäder. Dessutom är produkten i sig enkel och lätt att bygga med andra kanaler, som SMS.
De som anmäler sig behöver bara uppge kön, ålder och postnummer. Sedan får de ett mail med en länk till sin personliga sida. Om de går in på sidan och bedömer annonser eller svarar på annonsörens fråga går en slant i sponsring till den eller de föreningar man valt att stödja.
Betydligt enklare än de tjänster som bygger på att man ska handla av en viss leverantör för att ge föreningen stöd, tycker Håkan Juthberg.
– Många är ju redan vana att fylla i uppgifter till olika kundklubbar; här behöver man inte ens lämna personuppgifter. Man kan inte identifieras av annonsören.
– Det här kommer givetvis inte att ersätta all annan föreningsfinansiering, men kan bli ett komplement. Bara i Umeå finns det 5.000–10.000 idrottsföräldrar, som borde vara en intressant krets för annonsörerna.
Michael Nordvall
frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.