MTG vill inte låta konkurrenterna kalasa på innehållet i 100-miljonerscommunityn.
Dragkamp om resterna av Playahead

Mediejätten MTG ger upp försöken att tjäna pengar på ungdomssajter.
Yavor Adel, vd, grundare och största ägare på bildsajten Pixbox, vädrade morgonluft när MTG:s Lunarstorm-konkurrent Playahead i veckan berättade för sina medlemmar om att sajten ska stänga. Kanske ett tillfälle att fylla på med nya medlemmar och fler bilder?
– Vi vill göra så att medlemmarna kan föra över bilderna till oss. Men det var inte intessant för MTG, säger han.
– Jag pratade med vd Jakob Sjölander. Han frågade vad vi var intresserade av att betala för det här. Men vänta nu – jag gör inte det här för att vara schysst mot MTG utan för att hjälpa användarna.
– Att köpa medlemsregister – det är inte så det funkar 2010. Ska Playaheads medlemmar registrera konto hos oss så ska de göra det av egen fri vilja.
Playahead uppmanar nu sina medlemmar att ladda ner text och bilder i ett paket från sajten.
– Det där vet man ju hur det blir, säger Yavor Adel.
– Det kommer att försvinna. Folk kommer inte att ladda ner något.
På Playahead har MTG experimenterat med månadsavgifter och med att ta betalt för olika funktioner.
– Ska man i varje situation ta betalt för varje funktion, till och med när man lägger ner, så blir det kanske inte så framgångsrikt. Det är kanske därför Playahead läggs ner, säger Yavor Adel.
Lokala sociala media får det allt tuffare att hävda sig mot Murcdochs Myspace och framför allt Mark Zuckerbergs Facebook.
Sten Mörtstedts Lunarstorm och Bilddagoken får det tufft.
Hur går det nu för Pixbox, Bilddagboken och Lunarstorm?
– Bilddagboken och Lunarstorm är båda inriktade mot en yngre publik, säger Yavor Adel på Pixbox.
– Hos oss är det mer fokus på kvaliten på bilderna, att man sparar i originalupplösning. Och på säkerheten, att man kan återskapa bilderna från servern om hårddisken går sönder.
Blir lokala sajter överkörda av Facebook?
– Visst, det är en tuff konkurrens. Pixbox är ett komplement till Facebook. Man kanske väljer att visa några av bilderna hos oss på Facebook. Vi strävar inte efter att vara en social sajt.
Hur länge räcker pengarna för Pixbox?
– Till positivt kassaflöde.
Playahead hette från början Hångelguiden och startade i Helsingborg 1996 av Magnus Hansson och Jonas Frost. Sajten köptes av riskkapitalister i Stockholm, men Jonas Frost köpte tillbaka den år 2002 tillsammans med Leif Carlsson.
De båda fick dela på 102 miljoner kronor och behöll 10 procent av ägandet när så MTG köpte Playahead i januari 2007. Då hade sajten 530.000 unika besökare i veckan.
Redan från början försökte MTG samordna sajten med ZTV. Webb-tv skulle ju bli hett.
Men 2008 stod det klart att inbrytningsförsöket på communitymarknaden var på väg att misslyckas. Vd Leif Carlsson lämnade över till Jakob Sjölander, men stannade i styrelsen.
I slutet av 2009 skrev MTG ner värdet på Playahead till noll. Förra veckan hade Playahead 65.000 unika besökare.
”Tjohoo!”, skriver Playahead till sina medlemmar.
”Vi stänger siten den 1:a mars, så passa på att ladda ner alla bilder och annat som ni kanske har sparat här.”
”Tack för den här tiden. Hoppas ni får ett fortsatt fint 2010. Puss!”