Realtid

Donna Karans kläder säljs i Stardoll

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 sep. 2007Publicerad: 26 sep. 2007

Svenska hemsidan Stardoll har blivit en stor succé med sex miljoner unika besökare i månaden. Där klär unga tjejer ut dockor i en virtuell värld. Nu har sajten för första gången knutit till sig en stor modeskapare i Donna Karan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

kurskaos
Spela klippet
Realtid TV

Kurskaos på börsen avslöjar marknadens nerver

23 maj 2025

På stardoll.com kan besökaren klippa och klistra kläder och assecoarer på klippdockor, inte olikt de pappersvarianter svenska flickor är vana vid. En stor succé bland modeintresserade unga som klär upp sina dock-alteregon och kommunicerar via det sociala, virtuella nätverket.

Målgruppen är flickor i segmentet innan tonåren och upp i själva tonåren. Mellan 9 och 17 år är de flesta användarna och de finns i över 200 länder, uppger Stardoll själva. Det finns över 400 olika Stardolls att välja bland.

Sajten skapades 2004 och Mattias Miksche är sedan 2005 vd för företaget. I april slöt Stardoll till sig tidigare Disney-mannen Matthew Palmer som executive vice president and general manager, med ansvar för expansionen i USA.

Hittils har det bara funnits åtta uppdiktade klädmärken att klä dockorna i.

– Vi vet att våra användare har uttryckt önskemål om att kunna hitta riktiga klädmärken på sajten. Det har vi kunnat utläsa från alla de mejl vi fått från användare sedan starten, säger Mattias Miksche, vd i Stardoll.

Nu blir den ambitionen verklighet. Detta genom den världsberömda modedesignern Donna Karan och hennes märke DKNY samt kosmetikkedjan Sephora. Virtuella kläder och makeup kommer att finnas tillgängliga på stardoll.com redan i dag, kan Realtid.se berätta.

Båda de aktuella företagen ingår i LVMH, vars boss Bernard Arnault hittas på åttonde plats på magasinet Vanity Fairs färska topp-100-lista över The new establishment 2007.

LVMH har fler lyxmärken i sin företagsportfölj än någon konkurrent. Bland dem märks Louis Vuitton, Christian Dior och Moët Hennessy. Synergieffekten kan med andra ord bli väldigt god om det initiala samarbetet slår väl ut.

ANNONS

– Stardoll har sammanställt en lista över de 100 märken som är mest populära bland våra 10 miljoner registrerade användare. Så diskussioner pågår med flera företag på listan om att bygga liknande virtuella butiker, säger Mattias Miksche.

Stardoll ser också möjligheter att sträcka ut sina annonsintäkter. Samtal pågår med annonsörer bortom mode- och kosmetik-branscherna.

Att klä upp sina Stardolls kostar verkliga pengar. En DKNY-outfit går på 202 kronor.

– Ja, vi säljer ju virtuella saker för verkliga pengar. Om sajtens virtuella butiker visar sig funka bra dröjer det inte länge innan vi har länkar till verkliga klädinköp.

Mattias Miksche befinner sig i dag i New York för en rad möten. Snart kanske vi får se andra stora märken på svenska Stardoll.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

kärnkraften
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas dom: Bolagen ska betala för kärnkraften

25 maj 2025
aktiefebern
Spela klippet
Realtid TV

Aktiefebern fortsätter bland svenska småsparare

24 maj 2025
gratis
Spela klippet
Affärer

Gratis är bäst? Dagens PS utmanar jättarna

24 maj 2025
ANNONS
ANNONS