Realtid

Dokusåpor hetare än någonsin

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 sep. 2005Publicerad: 15 sep. 2005

Amerikansk media rapporterar om dokusåpornas död men i Sverige är de hetare än någonsin. Sändningstiden har fördubblats, tittartiden har tredubblats och kanalerna pumpar ständigt ut nya koncept.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Börs & finans

Fastighetsbolagen som lyser upp börsen

12 feb. 2025

Amerikansk media varnar för att dokusåpabubblan håller på att spricka. En ny undersökning visar ett fyra femtedelar av de amerikanska tv-tittarna anser att det sänds för mycket dokusåpa-material på tv, 82 procent hävdar att dokusåporna är fejk rakt igenom och bara 2 procent ansåg att dokusåpor var lika sanna som det verkliga livet.

Men i Sverige är ryktet om dokusåpornas död i alla fall kraftigt överdrivet.

En jämförelse mellan första halvåret 2001 och första halvåret 2005 visar att sändningstiden i de fem stora kanalerna, SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5, har ökat.

2001 var sändningstiden 144 minuter per dag, i år är den 279 minuter. 2001 var tittartiden 2 minuter per person och dag, i år har den ökat till 6 minuter. Det visar en sammanställning som gjorts för Realtid.se av Mediemätningar i Skandinavien, MMS.

– Det snackas så mycket om att dokusåporna är på väg ut, men sändningstiden har fördubblats och tittartiden tredubblats. Man kan knappast påstå att tittandet på dokusåporna minskat i Sverige, säger Claes Westrell på MMS.

Det faktum att svenskarna aldrig tycks få nog av dokusåpor beror delvis på att kanalerna förnyar konceptet hela tiden, tror Mats Ahlin, på mediebyrån Carat.

– Definitionen av dokusåpor förändras hela tiden. Tidigare hade vi uteslutande format som baserades på konflikter och utslagning. Robinson är ett utmärkt exempel, liksom Baren och Big Brother. Alkohol som smörjmedel för konfliktskapande är oerhört centralt, säger Mats Ahlin, på mediebyrån Carat.

Premiären av förra säsongens Robinson som sändes på TV3 hade 710.000 tittare. I lördags var det återigen premiär. Då hade programmet bara 595 000 tittare. Men enligt Mats Ahlin är det fortfarande för tidigt att säga om detta är en försämring.

ANNONS

– Förra säsongens genomsnitt på huvudsändingen var 630 000 tittare. Det är först när årets säsong har pågått ett tag som vi kan fälla domen, säger han.

Och det är mycket som påverkar ett programs tittarsiffror.

– I lördags när Robinson hade premiär fick det hårt motstånd av SVT1 som sände sitt första avsnitt av Folktoppen som hade drygt en miljon tittare. Samtidigt sändes Liza Marklunds Sprängaren på TV4 som hade 730.000 tittare. Trots att kanalarena trixar och fixar med nya format hela tiden, står sig fortfarande konflikt- och utslagningssåporna, säger Mats Ahlin.

Vad är det hetaste just nu?

– Det hetaste är dokusåpor där deltagarna ska förändra sig på olika sätt. Vi har till exempel kanal 5:s Biggest Loser där deltagarna ska bli smala. Något som är väldigt populärt är alla Nanny-program som fokuseras på ”uppfostran” av barn och där familjerna ska förändras och bli harmoniska. Där har TV3, TV4 och Kanal 5 program.

Nannyakuten på Kanal 5 har ungefär 160.000 tittare, Nannyjouren på TV3 har ungefär 355.000 och Supernanny på TV4, cirka 755 000 tittare enligt statistik från Carat.

Vad är det absolut senaste?

– Det som har blivit stort i USA och som redan kommit till Sverige är dansgenren. Kanal 5 har sin So you think you can dance, TV3 satsar på Floor Filler, vilket är som Fame Factory men med dans i stället för sång. Det här är en chansning. Dans är mycket större i USA än i Sverige och det återstår att se om det blir populärt här.

ANNONS

Skulle Sverige kunna producera något som liknar The Osbournes och Newly-Weds?

– Sverige och är för litet och Stockholm är en för liten stad för att någon skulle vilja ställa upp. Å andra sidan ville ju Big Brother-Linda och Fadde sända sitt bröllop i tv. Jag fick uppfattningen att det skulle handla om vad som hände före, under och efter vigseln. Men kanalerna tackade nej, det fanns inget intresse.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS