Får din nya soffa plats i lägenheten eller kan lägenheten bli din drömlya om man tar bort en vägg? Med fastighetsmäklarnas nya vapen, digital-styling, ska det bli ännu lättare för kunderna att hitta rätt i bostadsdjungel.
Digital-styling hos mäklarna
Mest läst i kategorin
Går man på lägenhetsvisning i Norge är det mycket möjligt att man inte alls känner igen sig när man går på hus- eller lägenhetsvisning. Här ändrar man ibland hela möbleringen i prospektet, för att locka besökare. Riktigt så långt har man än så länge inte gått i Sverige men även här har digitalstyling gjort sin entré.
Svensk fastighetsförmedling har sedan ett halvår tillbaka en tjänst som heter Provbo. I en skiss av lägenheten kan de som är intresserade redan innan de går på visningen ta reda på om det tilltänkta objektet passar dem.
– På vår sajt är det bara att dra in möbler och ge dem exakta mått som din soffa har hemma för att se hur den passar i de nya lägenheten. Det går även att ta bort väggar och lägga till väggar om man vill bygga om, säger Erik Wiklander, marknadsdirektör på Svensk fastighetsförmedling.
Men Svensk fastighetsförmedling är inte de enda som använder digital-styling. Anna Teinmark fastighetsmäklare för Skandia Mäklarna i Nyköping använder sig ofta av 3D-visningar som sker digitalt vid nyproduktioner.
— Vi började med så kallad virtuell visning för nära två år sedan. Vid nyproduktioner är det svårt att få en uppfattning om hur det kommer att se ut. Det här gör det lite mer konkret för köpare. De kan få en bättre uppfattning om hur det kommer att se ut i radhuset, bostadsrätten eller det nyproducerade huset vilket är väldigt uppskattat, säger hon till Realtid.se.
Tillsammans med till exempel Peab har de gjort olika 3D-visningar för att kunna visa olika planlösningar i samma typ av radhus. Man följer med i en film och går på så sätt igenom alla rum i objektet.
– Det finns ett stort intresse för hur man bor i dag. Flera tv-program tar upp hur man kan inreda sitt hem, säger Anna Teinmark.
Ett av de företag som erbjuder den digitala tjänsten till mäklarna är Matrix.
– Vi släppte den första tjänsten för drygt ett år sedan. Detta har klart blivit populärt inte minst efter alla tv-program där man gjort om och inrett lägenheter och bostäder, säger Yann Rahoult, kundansvarig på Matrix.
– I dag används främst 3D-filmerna. Men när det görs nyproduktioner är det många företag som vill att vi ska göra bilder digitalt som blir väldigt realistiska. För en privatperson kan det bli dyrt att använda den tjänsten, säger Jonas Carlberg, vd på Matrix.
Digital-styling kan vara intressant inte minst för de som vill sälja oanvända kontorslokaler. När byggnaden ser gammal och sliten ut kan det vara svårt att förstå potentialen i lokalerna.
Matrix arbetar i dag med flera svenska fastighetsmäklare bland annat Svensk Fastighetsförmedling, Bjurfors och Skandia Mäklarna. Enligt Jonas Carlberg kan många arkitektbyråer göra liknande jobb som Matrix men det är väldigt få som gör det. Utöver det finns flera mindre konkurrerande bolag men än så länge är marknaden ny och relativt fragmenterad i Sverige.
I april kommer företaget släppa ytterligare tjänster men exakt vad det innebär vill han inte säga i dag.
– Det går att göra väldigt realistiskt bilder som nästan exakt stämmer in på hur det kommer att se ut i verkligheten. Det går till och med att redan innan huset finns på plats visa hur utsikten kommer att bli. Men beroende på hur mycket man vill ange exaktheten så finns självklart en viss risk att en del känner sig lurade över att det inte riktigt blev som de trott på grund av den digitala stylingen, säger Jonas Carlberg.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.