Ogynnsam kostnadsutveckling leder SBAB till att slopa ett bredare tjänsteutbud.
"Det tydligt klokaste att göra"
Mest läst i kategorin
SBAB beslutar att avbryta de tänkta planerna på att bredda tjänsteutbudet och fokusera enbart på dess kärnaffär, vilket är bolån och bostadsfinansiering.
Arbetet med att se över strategin har pågått under året och bedömningen blev att den största potentialen ligger i bolånemarknaden, uppger vd Klas Danielsson till Realtid.se.
– Vi bedömer det som tydligt klokaste att göra, att stärka vår kärnaffär och fokusera på den till 100 procent. Vi bedömer att det behövs därför att vi har sett att vår kostnadsutveckling har varit ofördelaktig de senaste åren. Dels tycker vi det helt individuellt, men även om vi jämför oss med andra aktörer i branschen så ser vi att vi haft en ogynnsam kostnadsutveckling och det är svårt att ha i längden, säger Danielsson.
Samtidigt har banken inte haft en tillräckligt tillfredsställande marknadsandelsutveckling inom just bolånesegmentet.
– Vår analys är att det har blivit så som en konsekvens av att vi satsat resurser på för mycket annat, det vill säga breddning av tjänsteutbudet. Sedan är det så att motiven till att bredda är inte längre så tydliga som de varit tidigare, fortsätter han.
Tjänster som transaktionskonton, betalningar och kort har inte lanserats och där avbryts allt utvecklingsarbete nu. Sedan 2012 har banken erbjudit fonder, som nu ska avvecklas.
Hur mycket finansiella resurser lagts ner på framtagningen av nya tjänster framgår inte för tillfället men det är enligt Danielsson inte helt lätt att räkna ut just nu. En del av utvecklingen är kopplat till nya tjänster men vissa saker har varit nödvändiga för en bra utveckling.
– En del kommer vi inte ha nytta av framöver för det är direkt hänförligt till satsningen medan vissa saker kommer vi ha mycket nytta av i fortsättningen. Men arbetet med att klargöra det pågår och det kommer vi ut mer tydligt med i nästa kvartalsrapport, säger Danielsson.
Det som är klart är att en del medarbetare inte längre blir kvar på SBAB på grund av effektiviseringsarbetet, men exakt hur många och vilka framgår inte för närvarande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.