Richard Hutchinson och Axel Nyhage står bakom nästa stora svenska jeanssatsning.
"Det gäller att ladda varumärket"
Mest läst i kategorin
Richard Hutchinson och Axel Nyhage lämnar Tiger för att sälja 25.000 plagg från egna ”The Local Firm” nästa höst.
– Det går säkert jättebra, säger kompisen Lasse Karlsson på Weekday.
I somras bildade Richard Hutchinson och Axel Nyhage The Local Firm Sweden AB med Axel Nyhage som vd.
De båda har jobbat tillsammans i sex år hos det svenska modeföretaget Tiger.
Richard Hutchinson har ritat jeansen, Axel Nyhage har varit produktionsansvarig.
– Med ansvar för uttryck, priser och bruttovinster. Att produkten är kommersiell nog med en bas och med plagg som sticker ut, säger Axel Nyhage.
– Under våra år i branschen har vi byggt upp ett bra kontaktnät. Branschen är väldigt liten.
Svenskt mode är en miljardindustri. Ändå beskriver Axel Nyhage en miljö där alla känner alla.
– Man har gemensamma intressen, går i samma butiker och träffas på samma krogar.
Axel Nyhage jobbade på jeanskedjan JC under 1990-talet. Där fanns också Marie Erixon som startade Nudie Jeans, Stefan Palm som i dag är vd för jeansfirman Lager 157 i Gällstad och Adam Friberg och Örjan Andersson som uppfann storsäljarjeansen Cheap Monday.
Axel Nyhages avdelningschef på JC var Lasse Karlsson. Han är i dag vd för Weekday som äger Cheap Monday.
Lasse Karlsson har inte sett kollektionen från The Local Firm, men tror att det finns plats för ännu fler svenska klädmärken både i Sverige och utomlands.
– Nationellt är det många duktiga människor som kommer fram och gör bra saker. Internationellt finns det många svenska varumärken som lyfts fram genom ryktet för svenska varumärken i andra branscher, säger Lasse Karlsson.
Weekday säljer mer än hälften av sina kläder utomlands. Men det gäller att hålla de fasta kostnaderna nere.
– Så att man kan växa i sin nisch med rätt kunder.
Lasse Karlsson har just invigt Weekdays trevåningsbutik i PUB-huset på Drottninggatan i Stockholm. Weekday sköter logistiken själva med eget centrallager och egen personal.
– Med några hundra plagg om året är det dyrt, men när du växer blir det oerhört mycket billigare än att outsourca, säger Lasse Karlsson.
Kostnaderna drar lätt i väg.
– Mitt råd är att Richard och Axel ska skaffa sig själva en bra möjlighet att inte behöva sälja för mycket volym från början, säger Lasse Karlsson.
Axel Nyhage har redan anlitat en säljagenturer och ett distributionsföretag i Boråstrakten.
– Vi vill försöka göra sånt vi är duktiga på. Det verkar dumt att vi skulle packa ner kläder i kartonger själva.
Men han vill gärna ta rådet att växa långsamt.
– Det ska bli lagom stort, vi vill ge det den tid det behöver. Men vi har visionerna om ett stort och solitt företag. Det är inte källarnivå på det, säger Axel Nyhage.
Målet är att sälja 25.000 plagg i Danmark och Sverige under 2008.
– Första säsongen blir tongivande.
Det gäller att bli väl mottagen på den första visningen i Stockholm i januari, att sälja in plaggen till ett sextiotal butiker fram till mars och leverera rätt vara i tid i augusti. Sedan är det bara att hålla tummarna för att butikerna säljer plaggen under hösten.
– Först då får du en uppfattning om hur det går. En bra införsäljning till butikerna betyder inte så mycket. Vi vill inte bara göra en pampig visning.
Det blir inga billiga byxor, som Weekdays Cheap Monday.
– Weekday är en förebild i business, mode och image, men de har satsat på annan nisch. Vi har mer långsiktigt varumärkestänk.
Jeansen ska kosta 1.000 – 1.500 kronor.
– Priser som är trovärdiga och rimmar med varumärkets image, styrka och storlek. Acne, Fillippa K och J Lindeberg ligger ju där. Det handlar om vad du laddar ditt varumärke med.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.