It-entreprenören Mattias Miksche anställer gärna från konkurrerande svenskutvecklade communities. Men han kan inte redovisa vinst, ännu.
"Det är ingen bubbla"
Mest läst i kategorin
Mattias Miksche ska prata om affärsmodellen för sin community Stardoll under internetmässan Sime på Berns i Stockholm i dag, efter Skypes grundare Niklas Zennström.
Klippdockesamhället Stardoll växer och Mattias Miksche behöver anställa. Det kommer lägligt för de 17 programmerare som just blivit av med jobbet på musik- och modesajten Trig. På Realtid.se skriver Mattias Miksche:
”Hej Trig-utvecklare, front- som backend – vi söker alltid duktiga utvecklare. Hör gärna av er till oss/alt lycka till med rekonstruktionen.”
Har du fått några ansökningar från Trig?
– (Skrattar) Oj, vilken svår fråga. Jag vill inte kommentera. Men Realtid.se verkar vara en populär tidning. Det är tydligen folk som läser den. Jag går dit ofta själv.
I Sverige redovisar Stardoll 4,9 miljoner kronor i intäkter för 2006, men 11 miljoner i förlust.
Är klippdockor lönsamt?
– Jag kommenterar inte ekonomin. Vår affärsmodell är en blandning av att vi säljer virutella digitala dockkläder, möbler, acessoarer, husdjur, fake tattoos och annat som man kan köpa till sin docka och sitt rum på Stardoll. Sen har vi också integrerad annonsering som del i sajten och själva leken. Just nu har vi en jättekampanj med Disney, klädmärket DKNY och Sephora – världens största sminkkedja.
Stardoll har 5,9 miljoner besökare i månaden i femton länder, sex gånger mer än den virtuella världen Second Life, enligt en marknadsundersökning från amerikanska comScore.
– Ibland är det svårt för folk att förstå vad en viruell värld är. Det är inget vi uppfunnit, utan en månghundraårig lek som flickor alltid hållit på med. Det handlar om att stå framför spegeln och leka, att pröva sin personlighet. Det finns en ny generation som är bekväm med att leka den leken på nätet. Det handlar inte om de virtuella pappersdockorna utan om ett rollspel.
Sverige utgör bara en liten del av marknaden. Viktaigast är, liksom för Trig, USA. Men Stardoll är stora på hemmaplan också.
– Störst är väl fortfarande Lunarstorm. Jag vet inte hur Facebook har vuxit på sistone. Sedan är det väl Playahead. Men Sverige är ganska oviktigt för oss även om vi har 200.000 användare i här.
Mattias Miksche tycker att förutsättningarna för svenskutvecklade communities är goda, utan att branschen är övervärderad som innan kraschen år 2000.
– Det är ingen bubbla, det tycker jag verkligen inte. Alla är mer pålästa den här gången. Alla investerare har mer krav. Man kan inte sälja in något utan en affärsmodell som funkar. Nu har man lärt sig mer vad man kan ta betalt för.
Stardoll har 55 anställda i Stockholm. De har inte byggt sajten från grunden, utan använder öppen källkod som är gratis. I gengäld är det meningen att upphovsmannen ska få ta del av andras förbättringar.
– Vi utvecklar open source-varianter. Det är härligt den här gången! Att bygga och drifta en sajt av vår storlek för sju, åtta år sedan hade kostat flera miljoner i månaden. Nu kostar det bra mycket mindre och funkar mycket bättre.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.