Realtid

Deras mobil-app har 60 000 användare

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 jan. 2011Publicerad: 18 jan. 2011

Rabbles vd: "Vi vill att folk säger att rabbla".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med 50 000 kronor i kassan drog skolkamraterna Daniel Zeitoun, Sergej Kotliar och Simon Wallén igång mobilbolaget Rabble. Grundtanke: att erbjuda butikskedjor ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig.

Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag

Drygt sex månader senare har bolaget 15-talet anställda och 60 000 aktiva användare som får geografiskt anpassade rabattkuponger direkt till mobilen.

Med en marknadsföringsbudget på blygsamma 10 000 kronor fick trion hitta egna lösningar på att sprida varumärket:

– Vi gick ut på staden med kanindräkter och t-shirts. Vi lyckades ansluta flera företag. Det var framförallt mun-till-mun-metoden som banade vägen, säger Daniel Zeitoun.

Affärsidén bakom Rabble växte fram under en diskussion om hur man med hjälp av digital teknik skulle kunna locka folk till ett ”analogt säljställe”, som Daniel Zeitoun väljer att uttrycka det:

– Vi konstaterade att alla bar mobiler med gps. Så vi tänkte varför inte skapa en tjänst kring just detta.

Rabble såg dagens ljus i april 2010. Idag, drygt ett halvår senare, har företaget 60 000 aktiva användare enligt egen uppgift. Bland kunderna som anslutit sig finns exempelvis Burger King och Statoil.

ANNONS

– Vi vill skapa uttrycket att rabbla. En fördel med vår tjänst jämfört med exempelvis traditionell reklam är att man enkelt kan mäta vad ett visst erbjudande ger för effekt, säger Daniel Zeitoun.

Då intet är nytt under solen märkte Rabble snart att det fanns konkurrens på området. Ett svenskt bolag, IStockholm, hade ungefär samma teknik som Rabble, men en annorlunda affärsmodell som handlade om att erbjuda rabatter mellan vissa klockslag:

– För oss handlade det mer om att satsa på kuponger och enkel design. Konkurrenten försvann senare, säger Daniel Zeitoun.

En annan konkurrent är Mobilab, där ingen mindre än fd chefredaktören på Expressen Otto Sjöberg har varit djupt involverad. Rabble räds inte konkurrensen:

– Mobilab som kör kuponginlösen gör en bra tjänst, men den fungerar lite annorlunda än vår då de använder sms.

Men konkurrensen kommer inte bara från hemlandet, utan även jättar som exempelvis amerikanska Groupon:

– Det är såklart en aktad aktör, men jag skulle beskriva Rabble som en bättre lösning då den är mobil, digital och kunden slipper hela betala först och njuta-sen-principen, säger Daniel Zeitoun.

En ytterligare tung aktör på marknaden är Facebook som satsar på nya tjänsten Places, vilket är en plattform för positionering. Rabble räknar med att använda Places för att sprida sitt ”Rabblande”:

ANNONS

– Det är spännande att bli jämförd med stora jättar som Facebook och Groupon, avslutar Daniel Zeitoun.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]