Nätdejtandet har exploderat i Sverige. Nu ska Sveriges 2 miljoner singlar lära sig hitta varandra med mobilen. Sedan vill franska Meetic köpa upp konkurrenterna.
Dejtingsajter heta uppköp
Mest läst i kategorin
På Myspace kan alla vara en rockstjärnor. På Facebook syns människor i stället med sin rätta identitet. Hela världen ser vad som händer.
För affärskontakter är det viktigt att kunna begränsa vad som syns, som på Linkedin eller Xing.
Ännu privatare blir det förstås på dejtingsajter som Match.com eller Meetic.
Franska Meetic grundades 2001, är lönsamt sedan 2003 och noterades på Euronext i Paris 2005. I november värderades företaget till nära fem miljarder kronor.
Meetic uppger själva att företagets sajter 30 miljoner användare i 16 länder. Bara amerikanska Match.com är större.
Men det gäller att få användarna att betala. Bara en tredjedel av 650.000 medlemmar på Match.com i Sverige är aktiva. De betalar 279 kronor i månaden.
Meetics 500.000 svenska singlar betalar var och en i genomsnitt 130 kronor för sitt nätdejtande.
Att titta kostar inte, men den som vill dejta måste vara prenumerant.
22 av Europas största mobiloperatörer samarbetar redan med Meetic. Nu har turen kommit till Sverige.
Spray Date, som sedan 2006 ägs av Allers förlag, har redan en speeddejtingtjänst för mobiler tillsammans med operatören 3.
Meetic har gjort hela sajten mobil. Från och med i dag kan operatören Telias kunder komma åt en svensk version av sajten i mobiltelefonen.
– Vi delar på intäkterna. Vi tjänar pengar tillsammans med Telia, säger Meetics Norden-vd Johan Klaesson till Realtid.se.
Mobilversionen av sajten står för 7 procent av intäkterna.
– Men det är där vi ser att framtiden ligger. Vi ska öka andelen intäkter från mobila tjänster.
Meetic har funnits i Sverige sedan 2006. Den svenska marknaden för nätdejting är unik i Europa.
– I de flesta andra länder har en eller två aktörer 80 procent av marknaden. I Sverige finns fem stora sajter, säger Johan Klaesson.
Så lär det inte förbli.
– Det är konsolidering på gång. Det finns inte plats för så många stora aktörer, säger Johan Klaesson, som inte får kommentera de egna planerna på uppköp.
I England, Tyskland och Holland skedde stora uppköp under 2007.
Meetic köpte tyska Neu.de i november för 235 miljoner kronor – kontant.
Nordiska uppköpskandidater, förutom Spray Date, är norska mediejätten Schibstedts sajt Mötesplatsen och E-kontakt som ägs av privata Intodate International AB i Norrköping med vd Kjell Pettersson. Dessutom finns det lokala sajter i andra nordiska länder.
– Givetvis är vi inte främmande för att sälja bolaget om det hamnar på rätt prislapp. När det gäller själva prislappen får jag avvakta med att svara tillsvidare, säger Jenny Ohlin i ledningsgruppen för E-kontakt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.