Kör om datorerna, kör över affärsmodellerna, kör ifrån mediajättarna.
De nya mobilerna tar över internet
Mest läst i kategorin
Under 2010 kommer vi att köpa 250 miljoner smartphones, tror de ledande it-analytikerna hos Gartner.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
Det är 50 procent fler än genombrottsåret 2009.
Att datormarknaden fortfarande växer med 20 procent skulle annars varit uppseendeväckande. Nu känns prognosen 366 miljoner sålda pc för 2010 närmast futtigt.
Snart sälj det fler smartphones än persondatorer. Gartner tror att det sker 2012. Andra bedömare tror att mobilerna kör om datorerna redan i år.
Hans Vestberg, Ericssons vd, tror att det finns 50 miljarder mobiler-handdatorer-läsplattor-apparater anslutna till internet år 2020.
– Anpassningen till den mobila webben går åtta gånger snabbare än den första vågen när persondatorerna anpassades till internet.
Det sa Googles vd Eric Schmidt under en konferens i Abu Dhabi i veckan rapporterar Reuters.
– Det kanske finns något slags tak för den här utvecklingen, men vi är inte ens i närheten.
Google ligger bra till med stora intäkter från annonser, också på mobilsidan.
De stora mediajättarna blir däremot allt mer stressade.
Trevande försök att börja ta betalt för innehåll på nätet vill inte riktigt lossna.
Både amerikanska News Corp och tyska Springer försöker ta betalt för längre versioner och fördjupningar i nyhetsflödet.
Förhoppningen är att locka läsarna att abonnera på en premium-version av sajten.
– Vi tror verkligen att det behövs affärsmodeller med dubbla intäktsströmmar – intäkter från både reklam och prenumerationer, säger Jon Miller, chef för digitala medier på News Corp.
Men News Corp får bakläxa av Kai-Fu Lee som varit Kinachef för både Microsoft och Google.
Uppdelningen annonsörer-prenumeranter är för stelbent. Istället handlar det om vem som bäst anpassar sig till infrastrukturen och naturlagarna på internet.
– Det är inte fråga om enkla eller dubbla intäktsströmmar, utan om ifall affärsmodellen tar tillvara internets tillväxt och styrkor, säger Kai-Fu Lee till Reuters.
Dessutom finns det fler ben än två att stå på.
– Affärsmodellen kan vara antingen premium, eller annonser, eller appstore, eller något annat.
En appstore, en nätbutik för funktionalitet och fiffigheter, är inte längre något specifikt för Apple, utan en konkret intäktsström för alla aktörer på nätet.
De flesta som laddar ner något från en appstore betalar bara några kronor eller ingenting alls. Det är inte en begränsning, tvärs om.
Gartner tror att marknaden kommer att växa till nära sju miljarder dollar redan i år.
Hälften av Kinas 384 miljoner internetanvändare surfar redan med mobilen.
Mycket få av dem vill bidra till premium-benet, oavsett om det gäller musik, film eller nyheter.
Annons-benet ser inte heller ut att komma tillbaka till nivåerna innan finanskrisen.
Då ser det ljusare ut för appstore-benet. Också datorspelsbranschen försöker luta sig mot ökande intäktsströmmar från mikrobetalningar.
Något fjärde ben kunde emellertid inte ens Kai-Fu Lee komma på.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.