Internetrevolutionen har slagit olika i olika generationer. Till skillnad från sina föräldrar använder inte ungdomar internet för att leta information utan för att nätverka. Var tredje mellan 14 och 21 år har någon gång lagt ut eget innehåll på nätet. Och den genomsnittlige användaren laddar ned 34 låtar i månaden
De kallar oss bloggare

Mest läst i kategorin

Detta visar en nyligen genomförd undersökning av tidningen the Guardian och företaget ICM i Storbritannien.
Enligt undersökningen lägger ungdomar mellan åldrarna 14 och 21 i genomsnitt ned åtta timmar i veckan på internet. Men det handlar inte om någon isolerad tillvaro på nätet. Nästan allt handlar om att nätverka, chatta och kommunicera med omvärlden.
Detta visar att den generation som vuxit upp med internet lärt sig att använda det på många fler sätt än den äldre generationen. Vuxnas internetanvändning går mestadels ut på att söka information, läsa nyheter eller handla.
Var tredje mellan åldrarna 14 och 21 har någon gång lagt ut eget material på internet via en egen hemsida eller blogg. Den senare har fått stort genomslag eftersom den inte kräver tillgång på egen teknik.
I samma grupp uppger bara en av tio att de använder internet för att hitta information och uppdatera sig om de senaste händelserna i omvärlden.
När det gäller musik har internet blivit den viktigaste källan att hitta nya band och även att ladda hem musikfilerna – gratis eller inte. Undersökningsgruppen laddar i genomsnitt hem 34 musikfiler per månad.
Industrin har inte varit sen på att snappa upp ungdomstrenderna. Lunarstorm är den ledande internet-communityn i Sverige för denna målgrupp. Företaget planerar nu en lansering i Storbritannien. Mediemogulen Rupert Murdoch köpte nyligen nätverkssajten MySpace.com för 332 miljoner pund.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.