Över 116 miljoner personer spelar Fortnite i Apples mobiltelefoner och surfplattor.
Därför stäms Apple av bolaget bakom spelsuccén
Mest läst i kategorin
För en månad sedan blockerade Apple det superpopulära onlinespelet Fortnite i sin appbutik. Detta efter att spelutvecklaren Epic Games försökt att komma runt Apples 30-procentiga provision. Epic Games kreativa idé var att ge rabatt på inköp i spelet för de spelare som handlar direkt från bolaget, alltså utan att gå via Apple.
Bara timmar efter att spelet försvann från Apples appbutik så försvann den även från Googles appbutik för Androidtelefoner – Google Play. Både Apple och Google var tydliga: Fortnites agerande bryter mot appbutikernas regler.
Nu har Epic Games kontrat och lämnat in en stämning av Apple till United States District Court i Oakland, Kalifornien, och i dokumenten finns en hel del intressant läsning som Realtid har tagit del av.
Över 116 miljoner av de 350 miljoner spelare av datorspelet Fortnite spelar via sin iPhone eller iPad. IOS-användarna är som helhet alltså den största gruppen spelare – trots att spelet inte alls är utvecklat specifikt för den plattformen.
”Fortnite är mer än ett spel – det är ett intensivt socialt community vars värde för användarna i stor utsträckning beror på möjligheten att interagera med andra. Genom att utesluta Fortnite från App Store klyver Apple möjligheten för miljoner användare att interagera med familj och vänner i Fortnitecommunityn”, skriver Epic Games i stämningsansökan.
Epic Games ägs av grundaren Tim Sweeney tillsammans med kinesiska Tencent, som köpte 40 procent av bolaget för drygt åtta år sedan. Bland experter diskuteras det nu om det just är Tencent som ligger bakom kraftmätningen.
– Jag tror det handlar om att Tencent ska etablera WeChat som en egen plattform, ett eget ekosystem, lite liknande hur Windows smög sig in som en påbyggnad på DOS. Och Tencent vill inte riskera behöva betala 30 procent till Apple eller Google, säger Claes Magnusson, rektor för Malmö Yrkeshögskola och som har följt Apple under många år.
Han tror att fajten också beror på att Fortnite nu börjar få ett par år på nacken, samtidigt som det dyker upp en hel del konkurrerande varianter.
– Jag misstänker också att det idag inte fylls på med lika många Fortnite-spelare som förr. Det har kommit till en platå, eller vad man ska kalla det. De flesta har redan Fortnite och därmed är det inte stor skada om nya inte kan ladda ner – eller rättare sagt så överlever Epic även om dessa nya inte kommer in, säger han.
Under 2018 och 2019 gav Fortnite intäkter på ungefär 40 miljarder kronor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.