H&M-arvingen säljer och vill ha 10 miljoner kronor för den.
Dagens Koenigsegg
Mest läst i kategorin
Bilen stod under onsdagen i bilhandlarfirman Autoropas lokaler i Stockholm.
Realtid.se frågade om man fick gå in i lokalen och titta på bilen, och det var ok men däremot var det strikt fotoförbud inne i lokalen enligt en kvinna.
Innanför vindrutan låg en skylt om bilen.
Där stod det att det är en Koenigsegg CCX cabriolet från 2007.
Enligt beskrivningen är bilen fullt utrustad med finesser som tv-kamera bak så att man kan se på en liten tv-skärm när man backar, fälgar gjorda helt i kolfiber, och att bilen är höj- och sänkbar om man exempelvis ska åka över fartgupp.
På skylten står det att priset för bilen ligger på 9.999.999 kronor, i enlighet med H&M-devisen att man alltid ska ge växel tillbaka till kunderna.
CCX är inte
den senaste Koenigsegg-modellen.
Först kom Koenigsegg CC år 1998, sedan CC8S, sedan CCR, därefter CCX år 2006, följd av CCXR och sedan Agera.
Men karossen har sett i stort sett likadan ut hela tiden.
En CCX gör 0-100 på 3,2 sekunder, och har en toppfart på över 402 kilometer i timmen.
Motorn är en 4,7-liters V8 på 806 hästar.
Den är alltså något klenare än CCXR-modellen (som exempelvis kungafamiljen i Qatar nyligen har köpt).
CCXR har en lika stor V8:a på 4,7 liter, men genererar 1018 hästar, gör 0-100 på 3,1 sekunder och en toppfart på 417 kilometer i timmen.
Enligt Transportstyrelsen är denna Koenigsegg CCX registrerad på Carl Stefan Bengtsson.
Han står registrerad som ägare från och med maj 2007.
Innan dess ägdes den först av Koenigsegg och sedan av bilhandlarfirman Callisma i några dagar, så bilen verkar ha köpts ny av Bengtsson.
Det tycks därmed inte vara det Koenigsegg-exemplar som han kraschade med hösten 2006.
Just nu är denna CCX som är till salu avställd enligt Transportstyrelsen.
Enligt Autoropas hemsida är bilen till salu för 4.995.000 kronor, och att den har gått i 800 mil.
Så här står det där som beskrivning av bilen:
”Koenigsegg CCX -07, Fullutr enligt std spec på CCX versionen, Övrigt extra utr; Antispinnsystem, Backkamera, Kolfiberfälgar, Sportavgassystem, Höj och sänkning av fronten, Svensksåld bil i mkt fint skick, Bilen har en 4,7 liters V8 med Rotrex kompressor och 806 hk, 0-100 km/h på 3,2 sekunder och toppfart på 395 km/h +”
Här är videoklipp från Realtid.se:s besök i Koenigsegg-fabriken, där Christian von Koenigsegg bland annat varvar en Koenigsegg CCX.
Stefan Bengtssons morfar Erling Persson grundade klädkedjan H&M och öppnade den första butiken 1947. Den butiken öppnades i Västerås.
Enligt sin senaste resultatrapport hade H&M 2062 butiker runt om i världen per den sista maj 2010.
Hela H&M är i dagsläget värt 425-430 miljarder kronor på börsen enligt Bloomberg.
Erling Persson fick barnen Stefan, Lottie och Sian varav numera bortgångne Sian var mamma till tvillingbröderna Jan och Stefan som båda precis har fyllt 38 år i augusti.
Enligt ägarförteckningen på H&M:s hemsida är Stefan Persson H&M:s största ägare med en ägarandel på 37 procent av H&M.
Lottie är näst största aktieägare med en ägarandel på 5 procent.
Jan Bengtsson finns med längre ner på ägarlistan med en ägarandel på 0,9 procent värd 3,7 miljarder kronor.
Stefan Bengtsson finns inte med på listan som omfattar de 20 största H&M-ägarna ner till den 20:e största ägaren som har en ägarandel på 0,6 procent, men Stefan äger också fortfarande en hel del H&M-aktier.
Enligt Veckans Affärers genomgång från 2009 av Sveriges rikaste personer, är Jan Bengtsson Sveriges 26:e rikaste person med en förmögenhet på 4,1 miljarder kronor.
Stefan Bengtsson hamnade på plats 71 med en förmögenhet på 1,7 miljarder kronor.
Jan och Stefan Bengtsson äger tillsammans investmentbolaget Ekstranda som bland annat äger Stockholmskrogarna Riche och Sturehof, samt restaurangbokningsföretaget Livebookings.
Nästa hållpunkt för H&M är bolagets niomånadersrapport som presenteras i nästa vecka på onsdag den 29 september.
Realtid.se ringer upp H&M:s investerarkontakt Nils Vinge.
– Jag kan inte säga något eftersom vi nu är inne i en ”tyst period” inför presentationen av niomånadersrapporten, säger han.
H&M:s bokföringsår är från december till november, så niomånadersperioden omfattar december 2009 till och med augusti 2010.
Under bokföringsåret 2008/2009 ökade H&M:s intäkter med 14-15 procent till 101 miljarder kronor exklusive moms.
Resultatet efter skatt ökade från drygt 15 miljarder kronor till drygt 16 miljarder kronor.
Under första kvartalet 2009/2010 (december 2009 till och med februari 2010) ökade intäkterna med 6-7 procent till 25 miljarder kronor.
Ökningen var dock 13 procent om man rensar bort valutaeffekter.
Resultatet efter skatt blev 3,7 miljarder kronor (2,6).
Under andra kvartalet 2009/2010 (mars 2010 till och med maj 2010) ökade intäkterna med 2 procent till 27 miljarder kronor.
Rensat för valutaeffekter var ökningen 10 procent.
Resultatet efter skatt blev 5,2 miljarder kronor (4,2).
Utifrån första halvårets resultat genererar H&M förenklat ett resultat på 18 miljarder kronor i årstakt.
Därmed värderas bolaget till ett p/e-tal på 23-24 vid nuvarande börskurs på strax under 260 kronor.
H&M redovisar även intäktssiffror per månad, och efter sexmånadersrapporten har intäktssiffror för juni och juli kommit.
De intäktssiffrorna inkluderar moms och ökade med goda 20 procent i juni och 21 procent i juli.
Det var förändringen jämfört med samma månad året innan, och exklusive valutaeffekter.
Av de totalt åtta kända månaderna hittills under H&M:s innevarande bokföringsår, har så många som tre av månaderna (februari, april och maj) haft fallande intäkter i befintliga butiker (det vill säga om man bortser från att H&M har öppnat nya butiker).
Men frågan är om det kan förklaras med tillfälliga faktorer utanför H&M:s kontroll såsom väderlek.
I juni och juli så var dock intäktstillväxten goda 9 procent respektive 10 procent i befintliga H&M-butiker.
Av sina totalt 2062 butiker per sista maj, hade H&M flest butiker i följande länder:
1) Tyskland (367 butiker)
2) USA (194 butiker)
3) Storbritannien (176 butiker)
4) Sverige (165 butiker)
5) Frankrike (137 butiker)
6) Spanien (115 butiker)
7) Holland (103 butiker)
Bland övriga länder hade H&M samtidigt 33 butiker i Kina, 9 butiker i Japan och 6 butiker i Ryssland.
Indien är inte ens med på listan.
Så här skrev H&M i halvårsrapporten om expansionsmöjligheterna:
”H&M ser fortsatt positivt på den framtida expansionen och bolagets affärsmöjligheter.
Under andra halvåret planerar koncernen att öppna 180 (182) butiker och att stänga 14 (16).
Flest butiker planeras tillkomma i följande länder: Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike, Kina och Italien.
H&M har tecknat kontrakt avseende en första butik i Turkiet.
Butiken kommer att ligga i Forum Istanbul som är ett av Europas största shoppingcenter.
Butiken som blir en fullkonceptsbutik planeras att öppna under november 2010.
Andra butiken i Sydkorea öppnas i Seoul i september 2010.
Exempel på andra intressanta H&M-öppningar under hösten 2010 är; Nevsky Prospect i St Petersburg i Ryssland i augusti, Champs Elysées i Paris i oktober, samt i köpcentret Forum Shops i Las Vegas i november.
Under hösten 2010 öppnar bolaget en H&M Home-butik i Amsterdam utöver de tidigare kommunicerade H&M Home-butikerna i Helsingfors, Köpenhamn och London.
Internetförsäljning startar i Storbritannien under september 2010.
Den planerade öppningen av COS-butiken i Hongkong under hösten 2010 är framflyttad till 2011.
Kroatien och Rumänien blir nya H&M-länder under våren 2011, med öppningar i Zagreb och Bukarest.
Marocko blir ny franchisemarknad under hösten 2011 med butiksöppning i Casablanca.”
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.