Ognian Vagliarski fick p-böter på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Dagens Bentley
Mest läst i kategorin
Det framgick när Realtid.se passerade bilen under torsdagens eftermiddag.
Hans vackra bil är enligt Transportstyrelsen en svart Bentley Continental GT från år 2004 och köpt på kredit. Lite överraskande har han adress i Johanneshov vid Globen precis söder om Stockholms innerstad, vilket inte betraktas som ett lyxområde.
Realtid.se når Vagliarski på telefon under måndagkvällen.
Hur står det till?
– Det är mycket bra.
Skulle du vilja träffas för en intervju?
– Jag är alltid upptagen. Jag måste ha lite tid någon gång. Men det går inte den här veckan, kanske nästa vecka.
Vad tyckte du om att få p-böter?
– När? Bentleyn är en firmabil. Det är många som kör den.
Får man fråga vad du jobbar i för bransch?
– Inte på telefon. Hur kan du veta mitt telefonnummer och att det är min bil? Det måste vara något konstigt. Jag fattar inte hur du gjorde. Det är en firmabil. Den körs av tio personer.
Vad är det för firma?
– Alltså, det är lite hemligt. Jag kan inte berätta.
Är det något olagligt?
– Nej, lagligt. Bilen råkar bara stå i mitt namn.
– Det finns 285 Bentley-bilar i Stockholm. Vem är intresserad av att läsa det här? Försök att ringa till de andra Bentley-ägarna och fråga vad de gör och så vidare. Du som verkar ganska duktig kan ju ringa till skattemyndigheterna och be om min bokföring.
– Det måste bli ganska långa artiklar för dig att skriva om sådant här. Jag tror inte att 20 år skulle räcka. Mellanklassen är ganska stor. Det finns kanske 600.000-700.000 personer i mellanklassen som har fina bilar och bor i fina kvarter.
– Åk till Danderyd någon gång. Där kommer du att se hur många Bentley-bilar som helst, och det finns även en stor Bentley-butik där. Det är min rekommendation till dig.
– Jag önskar dig lycka till! säger Vagliarski och avslutar telefonsamtalet.
En stund senare ringer han upp Realtid.se.
– Vad är det för tidning som gör sådana undersökningar av andras privatliv? undrar han med ett skratt.
– Det måste vara en jättekonstig tidning.
– Ni ska inte ringa runt och besvära folk, och fråga vad de gör, var de jobbar och vad de har för bilar.
– Jag har bott 20 år i Sverige, och det är första gången någon frågar mig om detta.
– Vad är det här för undersökning? Det känns som att ni känner mig väl – ni vet vad jag heter och mitt telefonnummer. Det måste vara en jättebra undersökning.
Vill du berätta mer om vem du är?
– Nej, jag vill inte. Min tanke var bara att fråga vilken tidning det är som brukar skriva om sådant här.
– Brukar ni skriva om personliga grejer – Vem är den? Vad gör den? Det låter lite obehagligt. Ni ska inte besvära folk.
– Hur skulle du reagera om en tidning ringer och säger ”Grattis, du har lyckats i livet!”. Kommer du att bli glad eller misstänksam?
Hur reagerar du?
– Jag känner mig lite misstänksam. Det känns lite obehagligt med någon som vet mitt namn som ringer från en tidning, kollar på nätet och hos Vägverket. Det luktar lite dåligt, för Vägverket ger väl aldrig ut den här informationen? Jag har aldrig hört om något liknande.
– Visst kan man väl få svar på märke och om bilen ägs av en firma och så, men att de svarar på vem som äger bilen – det måste vara jättekonstigt. Det måste vara hemlig information.
– Tänk på hur många dåliga människor det finns i hela världen, som tänker ”Aha, kolla den bilden. Vem är det som äger den? Var bor den?”. Det låter jättekonstigt.
– Den här Bentleyn ägs av en bank. För mig spelar det absolut ingen roll, men jag undrar bara hur man kan få tag på den här informationen.
Vilken bank är det?
– Det får du undersöka själv. Det är ditt uppdrag.
Jobbar du på den banken?
– Det vill jag inte svara på.
Vilket land kommer banken ifrån?
– Nej, det tänker jag inte svara på. Det är ingen idé att du frågar.
Vagliarski hade en månadslön kring 32.000 kronor både år 2006 och 2007 enligt kreditupplysningsföretaget Syna. Han hade inga betalningsanmärkningar.
På Syna fanns det inga uppgifter om att Vagliarski satt i någon bolagsstyrelse.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.