Spotify-utvecklare nyckel i projektet.
Creandum satsar på Winbladhs app
Mest läst i kategorin
Presentkortsappen Wrapp lanseras denna vecka i samarbete med bland andra Stadium, Clas Ohlson och Indiska.
I bolaget bakom appen återfinns en rad kända internetpersonligheter.
Vd är serieentreprenören och EQT-rådgivaren Hjalmar Winbladh. Tidigare Spotify-utvecklaren Andreas Ehn basar över tekniken.
Investerare och delägare är förutom personalen, 12 personer så här långt, även riskkapitalbolaget Creandum, mest känt för sin investering i Spotify.
Andra kända namn i projektet är tidigare HM-chefen Fabian Månsson som agerar rådgivare.
Affärsidén bakom Wrapp är att erbjuda fysiska butiker en plattform för mobilbaserade presentkort som också blir en del av kundens Facebook-miljö.
Ett exempel är ett antal personer som samlar ihop till en present till en gemensam vän. När ett presentkort aktiverats dyker ett meddelande upp på Facebook och fler vänner kan haka på och sätta in pengar.
Appen ger också löpande information om kommande födelsedagar i användarens nätverk, data som hämtas från Facebook.
– Vårt mål är att det ska bli så enkelt att ge bort presenter att det är något man kan göra dagligen, säger Hjalmar Winbladh.
Efter en skarp testfas på den svenska marknaden är målet att rulla ut plattformen i andra europeiska länder och på den amerikanska marknaden.
En nyckel blir avtal med stora butikskedjor. Wrapps grundare är övertygade om att företagets affärsidé innebär helt andra fördelar för butikerna än tjänster som Groupon.
– Få stora butikskedjor väljer att samarbeta med Groupon. Daily deals innebär ofta en förlust för butiken och skapar sällan långsiktiga värden, säger Hjalmar Winbladh.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.