Bredbandsbolaget rasar över att Comhem använt samma budskap i sin reklam. Hos Comhems reklambyrå King är man inte beredd att ta åt sig av kritiken.
Comhem: Reklambyrån utan skuld
Mest läst i kategorin
Som Realtid.se tidigare rapporterat har Telenor-ägda Bredbandsbolaget stämt konkurrenten Comhem för varumärkesintrång. Bredbandsbolaget kräver 4,5 miljoner kronor för att Comhem snyltat på begreppet: ”Upplev mer”.
– Vi är inte involverade i detta från Kings håll, säger Kings vd Lina Söderqvist, som också är projektledare för allt King gör åt Comhem.
Comhem kastade ut reklambyråerna Tempel och Mikaela & Helena år 2009. King gör all reklam åt Comhem sedan två är tillbaka. Men reklambyrån anser sig inte ha något ansvar för att Comhem använt samma slogan som Bredbandsbolaget:
Comhem tar i stället själva på sig ansvaret för att man har använt uttrycket ”upplev mer”, som bland visats på en jättelik duk vid fasaden till varuhuset Elgiganten i ett köpcentrum söder om Stockholm.
– Det har aldrig varit en del av vår breda marknadskommunikation och inte heller något reklamkoncept. Och därför har King inte varit inblandade, säger Jessica Sjöberg, pressansvarig hos Comhem.
Frågan är hur det gick till när Comhem kläckte idén? En erfaren reklamare som Realtid.se talat med har funderat kring hur det kunde gå till på det viset?
– Självklart tänker man inte i plagiat-termer, utan man jobbar enligt sin strategi. Så det måste vara fråga om ett stort misstag, säger reklamaren till Realtid.se
Samtidigt menar denna att om att man är riktigt duktig har man god omvärldsbevakning och då sker heller ingenting omedvetet:
– Jag tycker ändå att det är oproffsigt om det här har skett medvetet, säger reklamkällan.
Det var Comhems marknads- och försäljningsdirektör Annika Sten Pärson som fattade beslutet. Det var också hon som ansvarade för att Comhem började använda begreppet ”upplev mer”.
Realtid.se har utan framgång sökt henne för en kommentar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.