Realtid

City Gross försvarar "oseriös" GMO-kampanj

administrator
administrator
Uppdaterad: 01 okt. 2010Publicerad: 01 okt. 2010

Forskare dömer ut livsjättens skräckpropaganda mot genmodifierad mat. Vd:n för slakteriet vill inte kännas vid sin kampanj. Men Bergendahlsgruppen har tagit ställning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tolv forskare från bland annat Sida och Sveriges lantbruksuniversitet går till hårt angrepp mot City Gross kampanj ”Välj GMO fritt” i en debattartikel i Svenska Dagbladet i dag.

Villfarelser. Djupt ovetenskapligt. Oseriöst, populistiskt, oansvarigt, vettlöst är några av omdömena.

– Det kan ju inte vara forskare som ska bestämma om vi ska tillämpa GMO, säger Mikael Lagerwall, pressansvarig på Bergendahlsgruppen som äger butikskedjan City Gross.

– Problemet är vem som ska göra värderingen av om kampanjen är saklig eller om det är skräckpropaganda. Debatten har rasat både för och emot.

– Vår roll är inte att säga vare sig bu eller bä utan att erbjuda konsumenten ett alternativ.

”Men det är inte det de gör”, skriver forskarna och pekar på att City Gross själva lovar att bara sälja ”garanterat GMO-fritt” och föga anar att de därmed motarbetar möjligheter till ”ett miljösäkert och resurssnålt jordbruk” på lång sikt.

– Vi säger inte att GMO är dåligt, säger Mikael Lagerwall.

– Men vi tycker att man ska handla kött hos oss. Vi tycker att man ska göra ett medvetet val.

ANNONS

Det valet har Bergendahlsgruppen gjort för egen del.

– Vi säger nej. Det är vårt ställningstagande.

I butikerna och på hemsidan har företaget en kampanj som speglar det ställningstagandet. Men Mikael Lagerwall tycker att föregaget presenterar fakta och ställningstaganden från båda sidor i debatten.

– Vi har valt att lägga ut ett antal länkar för att göra det enklare för konsumenten att söka information.

Finns det någon länk som nyanserar tyckandet eller rentav visar på fördelarna med GMO?

– Jag tror det finns länkar till Monsanto (en multinationell jordbrukskoncern som kritiseras för hur de använder GMO, reds anm).

– Vilka man ska lyssna på är upp till var och en.

– Vill du själv bestämma vad du ska äta eller vill du att någon annan ska bestämma åt dig? Problemet är att det har inte varit någon livaktig debatt om GMO. Då blir det inte ett medvetet val vad vi stoppar i oss.

ANNONS

Bergendahlsgruppens vd Peter Lund var inte anträffbar för en kommentar. Färskvaruchefen Bengt Dowler vill inte svara på några frågor.

Johan Andersson är vd för KLS Ugglarps som är Sveriges näst största slakteri efter Scan.

Han levererar kött till City Gross och är också talesperson för GMO-kampanjen.

Men han delar inte City Gross övertygelse.

– Vi tar inte ställning vare sig för eller mot GMO, säger han.

KLS Ugglarps ägs av Danish Crown och står för danskarnas svenska köttproduktion. Ica, Coop och alla andra stora svenska butikskedjor som kan packa kött själva är kunder.

– Vi har grisar som är uppfödda på GMO-soja och utan. Vill en kund ha det så levererar vi det, säger Johan Andersson.

Hur kan du vara talesperson för kampanjen ”Välj GMO frit” när du själv inte tagit ställning och tjänar pengar på GMO?

ANNONS

– Jag kan svara på frågor. Bergendahlsgruppen har gjort den bedömningen. Jag står fast vid att inte KLS Ugglarps inte tar ställning. Det är kunden som tar ställning.

Hur ser du på att forskarna skriver att din kampanj är ”djupt ovetenskaplig”?

– Det har jag ingen kommentar till.

– Konsumenterna sitter hemma och vet inte vad GMO står för, säger Mikael Lagerwall på Bergendahlsgruppen.

– Kartläggningen av DNA är ett enormt genombrott för vetenskapen. Sedan är frågan hur vi ska tillämpa gentekniken kommersiellt.

– Jag har full förståelse för om forskare som vigt sina liv åt den härvetenskapen tycker att det är upprörande att vi tagit ställning emot GMO. Men jag är också glad för all respons vi fått från konsument- och miljöorganisationer som tycker det är fantatstistk, det vi gör.

Tappar City Gross kunder på kampanjen också?

– Nej nej, inte alls. Vi har fått fantastiska reaktioner. Jag har svårt att se att vi skulle tappa. Däremot är det massor som hört av sig i butiker, på mejl och via sociala bloggar. Vi tar ju ställning för att konsumenterna själva ska göra ett val. Såklart de älskar det. Det är de som är våra uppdragsgivare.

ANNONS

– Att vi skulle få kritik från några vetenskapsmän var väl väntat. Vi vet ju vad de här forskarna tycker och tänker.

– Nu känner vi ju att vi måste skriva ett svar på det här.

– Vi tycker det är jättebra att Svenska Dagbladet medverkar till att en aktiv debatt om GMO tar fart.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]