Nätjättens rekordsimpla videokamera ska få svenskarna att äta bandbredd.
Cisco vill att du filmar mer

Nu lanserar alla de stora svenska operatörerna sina 4G-nät. Efterfrågan på bandbredd för mobilt internet fortsätter att växa samtidigt som utbyggnaden av fibernätet för fasta anslutningar fortsätter.
Det finns ett företag som tjänar mer än andra på den här utvecklingen: Cisco, som tillverkar hårdvaran för internets ryggrad åt världens telekomjättar.
Men en statusuppdatering på Facebook, ett inlägg på Twitter eller ett textmeddelande med den förhistoriska mobiltekniken sms drar ju bara några få byte.
Även om svenskarna fortfarande fildelar är det svårt för Cisco att stå för att man tjänar pengar på den trafiken. Då är det lättare att haka på det här med streaming. Spotify i all ära, men Googles Youtube drar mer kräm.
Just kräm är hela förklaringen till att Cisco plötsligt börjar sälja hemelektronik.
– Cisco vill uppmuntra en större nätverksanvändning helt enkelt, säger pr-konsulten Michael Seemann.
På torsdag sköter han lanseringen i Sverige av Ciscos egna videokamera.
Då ska den finnas att köpa för 1500 kronor hos de stora kedjorna för hemelektronik. Exakt vilka butiker det blir vill Cisco inte berätta i förväg.
Men en filmkamera finns ju redan i varje mobil?
– Ja, men de är för krångliga. Folk kommer inte över tröskeln för att börja använda dem, säger Michael Seeman.
Att dela med sig av filmklipp är inget nytt – Nokia och Sony Ericsson har i flera år försökt sälja mobiler till unga med särskilda knappar för att ladda upp klippen till internet. Men många användare inte ens testat att använda funktionen och mobiler med en fullgod kamera kostar flera tusen kronor.
Cisco vill göra filmandet så enkelt det bara går och tillräckligt billigt för att kameran ska bli ett impulsköp. Helst skulle den gå att köpa på bensinmacken, men så långt har man inte kommit i Sverige ännu.
Ciscos kamera ansluts till en dator, mac eller pc, med en infälld usb-kontakt. Första gången installerar datorn programvara som finns lagrad i kamerans minne och frågar efter lösenord för användarens konton på internet.
All redigering sker sedan på datorn. En särskild funktion klipper automatiskt ihop de livligaste bitarna från flera klipp till en liten berättelse.
Filmerna laddas upp till Facebook, Youtube eller andra sajter eller till Ciscos egna servrar. Då går det att mejla en länk dit.
– Ciscos vill ta reda på hur långt de gå för att underlätta för användarna, säger Michael Seeman.
– Cisco har lagt mer på utveckling av programvaran än på själva kameran, medan alla andra pliktskyldigt skickar med en tredjepartsprodukt.
Kameran och mjukvaran utvecklades av företaget Pure Digital i Ciscos hemstad San Francisco. Cisco köpte företaget 2009 och betalade då 590 miljoner dollar i egna aktier.
Sedan dess har Flip sålt i fem miljoner exemplar, oftast efter rekommendation från bekanta, enligt Cisco själva.
Flip är fortfarande en udda fågel i Ciscos utbud. Avdelningen för konsumentprodukter har hängt med sedan förvärvet av Linksys 2003 men har tidigare bara sålt produkter för trådlöst nätverk som routrar.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet






