Realtid

Christer Gardells Skandia-klipp

administrator
administrator
Uppdaterad: 31 aug. 2005Publicerad: 31 aug. 2005

Christer Gardells Cevian Capital köpte 3 procent i Skandia när kursen stod i 31 kronor. Old Mutuals nuvarande bud på omkring 42 kronor per aktie skulle innebära ett klipp på nära 400 miljoner kronor för Christer Gardell och hans partner Carl Icahn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

När Cevian Capital tillsammans med Carl Icahn i mitten av december förra året plötsligt köpte en post i Skandia blev många konfunderade. Vad ville Christer Gardell egentligen med Skandia?

Själv förklarade Christer Gardell sin investering på 900 miljoner kronor med att ”värdet på bolaget är betydligt högre än kursen”. Han jämförde Skandia med Lindex som Cevian Capital lyckats få på fötter.

– Vi gillar ju bolag som Lindex, som har haft lite trassel och som hamnat i strykklass. Skandia är det största praktexemplet på ett sådant företag, sade Christer Gardell i DI.

Samtidigt uttryckte han en vilja om att ta en plats i Skandias styrelse vilket han också gjorde vid bolagsstämman i mitten av april.

Den 13 maj dök nyheten om budrykten på Skandia upp i Financial Times. Sydafrikanska Old Mutual, noterat på London-börsen, uppgavs föra samtal med Skandia. Handeln med aktien stoppades snabbt i väntan på mer information. Senare samma dag, bekräftade Old Mutual i ett pressmeddelande att det förde preliminära diskussioner med Skandia.

De följande veckorna präglades av spekulationer om vem som läckte Skandia-nyheten till Financial Times. Många har antytt, och vissa har sagt rakt ut, att det var Christer Gardell som såg till att informationen om Old Mutual hamnade på Financial Times redaktion.

James Poole, informationsdirektör och medlem av Old Mutuals koncernledning sade till och med häromdagen i DI att ”Det kanske är Christer Gardell som sprider rykten”.

I en intervju i Realtid.se i början av augusti fick Christer Gardell följande fråga.

ANNONS

Det sägs att, när ett bolag inte utvecklar sig som du vill, använder du dig av ”pr” och ”ryktesspridning” som en aktiv del i affärsgörandet, vilket ska vara ganska originellt i din bransch. Är det sant?

– När det gäller media så har vi valt att ha en öppen attityd. Vi jobbar i publika bolag och vet att vi har ögonen på oss. Vissa tror att vi har en pr-konsult som springer omkring på DI hela dagarna, men det har vi inte. Vi har valt att inte ha några pr-konsulter över huvud taget.

Den senaste veckan har ett verkligt bud diskuterats mellan Old Mutual och Skandia. I söndags kväll ska Skandias styrelse ha beslutat att avvisa en budnivå på omkring 42 kronor per aktie.

Skulle detta bud ändå godtas skulle det innebära en reell vinst för Christer Gardell och Carl Icahn. När Cevian Capital gick in i Skandia i december stod aktiekursen i 31 kronor. Med ett bud på 42 kronor per aktie skulle det i praktiken innebära en vinst på nära 400 miljoner kronor för Gardell & Co, på mindre än nio månader. Det på en investering som alltså var 900 miljoner kronor.

Det är inte heller första gången som Cevian Capital lyckas med en investering genom den uttalade policyn om att enbart investera i publika bolag. Något som Cevian Capital är ensamma om att göra bland investmentfonderna i Sverige.

– Private equity-bolagen upplever ganska hård konkurrens för närvarande. Vi är ensamma om att gå in i publika bolag, ta minoritetsposter med syfte att ta plats i styrelsen för att förändra bolaget inifrån. Det gör att konkurrensen på vårt område är ganska liten. Och vi har varit relativt framgångsrika, har haft en genomsnittlig avkastning på närmare 100 procent de knappa två åren vi varit igång, sade Christer Gardell till Realtid.se i en intervju den 9 augusti.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS