Den norska miljardären och näringslivskändisen Petter Stordalens hotellkedja har ökat i värde med 5 miljarder kronor på ett par år.
Choice en bra investering
Mest läst i kategorin
När den norska hotellkungen Petter Stordalen tog hotellkedjan Choice från Oslobörsen i december 2005 var företaget värt 1,8 miljarder kronor. I dag kan hotellen värderas till mer än 7 miljarder.
Hotellkedjan Choice Hotels Scandinavia AS har 150 hotell i Norden. För gästerna är hotellen kända under varumärkena Comfort Hotel, Clarion Hotel och Quality Hotel.
Rörelseresultatet hittills i år är 253 miljoner kronor. Prognosen för nästa år är nästan 600 miljoner kronor. Bara med hänsyn till framtida vinster kan företaget värderas till 7 miljarder kronor.
– Du kan mycket väl räkna så, men jag skulle inte sälja till det priset hur som helst, säger Petter Stordalen till norska Finansavisen.
För att sälja vill Petter Stordalen också få betalt för att kedjan är störst i Norden.
Värdeökningen beror inte bara på att marknaden skenat. Petter Stordalen påpekar att det också är resultatet av flera byggen som påbörjades under 2002 och 2003.
Men att det skulle finnas en köpare är långt i från sannolikt.
Marknaden har svängt. Petter Stordalen tror själv att toppen redan är passerad och att vi är på väg in i en lågkonjunktur.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.