Världens största mobilföretag China Mobile överväger en expansion i Europa.
China Mobile på offensiv i Europa


Det skriver Financial Times.
I dag öppnar China Mobile sitt nya Londonkontor, som är bolagets huvudkvarter för sin verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika. Strategin är att sälja mobiltelefonitjänster till kineser som befinner sig utomlands.
Olika strategiska alternativ finns. Utvecklingsländer i Afrika och Mellanöstern är högsta prioriteten i år, men därutöver har China Mobile tankar på att hyra in sig i befintliga mobilnät i Europa.
China Mobile kommer att fokusera på utvecklingsländer, kineser som bor utomlands och vill hålla kontakt med hemlandet, samt den ”kortsiktiga besökande marknaden”. I den sistnämnda gruppen ingår resande affärskunder och det växande antalet kinesiska turister. Det uppger Henry Ge som är chefsrepresentant för China Mobiles engelska bolag.
China Mobiles avsikt att etablera sig i Central- och Östeuropa samt Mellanöstern, kan innebära ny konkurrens för mobilföretag från väst som brittiska Vodafone och spanska Telefonìca. Vodafone har dock en ägarandel på 3,3 procent i China Mobile.
China Mobiles expansion ska ses i ljuset av kinesiska regeringens policy för global etablering, som innebär att kinesiska företag uppmuntras att investera utomlands. China Mobile är angeläget om att expandera utanför sitt hemlands gränser eftersom företaget ser ut att få ökad konkurrens hemmavid.
Europeiska telefoniföretag satsar för fullt på utvecklingsmarknader. Och nu tittar alltså kinesiska telekomföretag på samma planer utanför sitt hemland. China Netcom är Kinas näst största företag för fast telefoni, och öppnade ett kontor i London i november.
Henry Ge medger att om China Mobile skulle försöka växa av egen kraft utan företagsköp, skulle expansionen bli långsam och ta upp till fem år.
Ian Hammar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.