Hatkampanjen kan sluta med att Schulman fryser i trosor. "Det är dags att någon säger ifrån."
Calle Schulman rasar mot Acne
Mest läst i kategorin
På bloggen 1000apor.se har modebloggaren Calle Schulman startat en hatkampanj mot Acne-jeans på grund av deras bristande kvalitet.
Här dokumenterar han noggrant jeansens förfall och tar bilder på sina jeansklädda ben från olika vinklar.
– Jag har irriterat mig på Acne i ett år ungefär, strax efter jag köpte mina första Acne-jeans som höll i tre månader.
När Calle Schulman startade sin hatkampanj mot jeansmärket Acne blev Realtid.ses vd Jonas Wiwen-Nilsson eld och lågor, som också han drabbats av Acnes brist på kvalitet.
Calle Schulman, hur många Acne-jeans har du?
– Jag har förbrukat tre par under ett år. Och haft pauser emellan. De som jag har på mig nu är också trasiga.
Varför har du fortsatt att köpa jeansen?
– De är väldigt snygga och sitter bra. Men de är alldeles för dyra i förhållande till sin dåliga kvalitet.
Vad kostade de?
– 1.500 kronor.
Är du säker på att du har köpt rätt storlek?
– Jaja, de är inte tajta eller så. De sitter ganska löst.
Hur arg är du?
– Jag är topp tunnor rasande på Acne! Det är dags att någon säger ifrån! Jag har märkt att det finns ett missnöje hos alla! För jeansen håller inte! Man köper dem för att de är lite balla och coola, för att vara med i spelet…
Hur länge ska du hålla igång kampanjen?
– Tills jag får en skriftlig ursäkt av antingen Jonny Johansson, chefdesigner på Acne eller av vd Mikael Schiller. En ursäkt där de erkänner att de producerar jeans av pisskvalitet jämfört med vad de kostar.
Du har blivit rättshaverist?
– Nämen jag tänker inte ge mig den här gången.
Vad har du fått för respons?
– Oerhört bra respons! Både i bloggen och på mejl. Så länge jag får bestämma ska ingen utav de som läser min blogg någonsin bära Acne-jeans!
Lågt i tak?
– Jamen, jag tycker ändå att Acne försöker verka internationella och balla men vad de inte har fattat är att internationellt sett är kvalitet något som är bra.
Något exempel på motsatsen?
– Märket J Crew. En skjorta kostar 50 dollar och håller tills man slänger den. De fattar att design och kvalitet kan gå hand i hand och det fattar inte Acne som tror att design räcker.
Kommentatorer på bloggen föreslår Dressman?
– Där håller inte designen, tyvärr.
Varför tror du att jeansen går sönder?
– Acne har inte gjort läxan. De har kort tradition av att göra jeans. Det har gått lite för fort, och lite för snabbt.
Har alla dina jeans gått sönder vid knäet?
– Mina förra gick sönder i rumpan. Många som har hört av sig säger att det är det vanligaste. De som jag har på mig nu kommer nog också att ge upp där.
Du vill inte ha pengarna tillbaka?
– Nej. Jag vill bara att Acne straffas.
Hur länge ska du bära jeansen?
– Tills de blir så oanvändbara att folk frågar varför jag har på mig ett par jeanstrosor.
Har du blivit modebloggare?
– Ha ha. Ja, jag märker hur jag mer och mer skriver om mode.
På kontoret går Jonas Wiwen-Nilsson alltid i kostym. Men på fritiden bär han tydligen jeans.
– Jag är född på 70-talet, således Levi´s 501-generationen, förklarar han och fortsätter:
– Så plötsligt var Levi´s det töntigaste man kunde ha. Efter många om och men köpte jag ett par Acne-jeans i mars, mina första jeans som inte var Levi´s.
Jonas Wiwen-Nilsson åker hem och hämtar retur-kvitto på ett par Acne-jeans från Solo som kostade 1.300 kronor.
Jeansen från i mars har han tvingats byta flera gånger. Han minns inte om detta är det tredje eller fjärde paret. Men han minns hur det andra paret sprack i sömmen längs hela högerbenet när han hoppade ur en båt i somras.
– Jag köpte dem på torsdagen och detta hände på lördagen.
Nu har även det senaste paret gått sönder. I rumpan och på knäet. Jonas Wiwen-Nilsson säger att det är för jävligt med tanke på alla ungdomar som köper dyra jeans av dålig kvalitet.
Vi har jagat Jonny Johansson och Mikael Schiller för en kommentar men utan resultat.






