Prislapp: 23 miljoner kronor.
Bugatti Veyron lanseras i Indien

Mest läst i kategorin
Det skriver Bloomberg.
Indien har 1,2 miljarder invånare.
76 procent av dem lever på mindre än 2 dollar var om dagen.
Men världens lyxbilstillverkare ser ändå allt större möjligheter i landet.
Indien är den tredje största ekonomin i Asien, och den höga tillväxten i landet gör att antalet miljonärer i Indien skjuter i höjden.
Landets 100 rikaste personer bedöms nu ha en samlad förmögenhet på motsvarande över 1900 miljarder kronor enligt Forbes.
Totalt väntas Indiens rika dubbla sina tillgångar till över 40000 miljarder kronor de kommande fem åren bedömer Credit Suisse med hänvisning till fortsatt god ekonomisk tillväxt i landet.
Det förklarar att Bugatti liksom Rolls-Royce och Jaguar/Land Rover etablerar sig i Indien för att sälja sina bilar. Jaguar/Land Rover ägs numera av indiska biltillverkaren Tata Motors. Ferrari ska börja sälja sina bilar i Indien nästa år.
Förväntningen är att marknaden för lyxprodukter i Indien kommer att trefaldigas till motsvarande 90-100 miljarder kronor år 2015 enligt en analys av konsultfirman AT Kearney och indiska industriförbundet.
Bugatti, Bentley och Lamborghini har tillsammans bildat det indiska bolaget Exclusive Motors Pvt för att sälja dessa tre lyxbilsmärken i landet. De tre märkena ägs alla av Volkswagen.
Och Bugatti hade under torsdagen sin officiella premiär i Indien med modellen Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport.
Bilen har finesser som att delar av karossen är gjord i kolfiber, särskilda sömmar i läderinredningen, och back-kamera-bild i backspegeln.
Den indiska importskatten hamnar på 110 procent av bilens ursprungspris, så därmed hamnar priset för slutkunder i Indien på motsvarande 23 miljoner kronor för den här bilmodellen.
Den kund
som beställer får vänta 0,5-1,5 år innan bilen levereras.
Bugatti Veyron som från början lanserades år 2005 har blivit världsberömd för att den har en toppfart på över 400 kilometer i timmen.
Bilen har en 16-cylindrig motor med 4 turboaggregat som ger över 1000 hästkrafter.
För att kyla motorn krävs 10 kylare medan en vanlig bil har 1.
Ska man upp i 250 kilometer i timmen krävs bara 270 av Bugattins hästkrafter.
Vill man åka ännu snabbare måste man stoppa in en specialnyckel i ett nyckelhål i dörren.
Då ställer bilen om sig för riktigt höga farter; de aerodynamiska luckorna stängs, bakspoilern vinklas om och dras in, samtidigt som hela bilen sänks.
När bilen börjar närma sig 400 kilometer i timmen suger motorn in lika mycket luft per minut som en vanlig människa andas under 4 dagar.
Kring toppfarten håller däcken i bara 15 minuter.
Men det gör inte så mycket för att bensinen i tanken räcker i de farterna ändå bara i 12 minuter.
Här är videoklipp där tv-programmet Top Gear testar Bugatti Veyrons toppfart:
Bugatti grundades från början år 1909 i Tyskland, av italienaren Ettore Bugatti.
Men numera har bolaget sin bas i Frankrike.
Bilmodellen Bugatti Veyron är döpt efter franska racingföraren Pierre Veyron som vann franska biltävlingen Le Mans 24-timmars år 1939 i en Bugatti Type 57.
Här visar Ettore Bugattis barnbarn Caroline Bugatti upp en Bugatti Royale från 1929:





