Realtid

Bränslepriserna hot mot flygbolag

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 nov. 2005Publicerad: 15 nov. 2005

Ökade bränslekostnader har blivit ett hot mot flygbolag. Ett flertal bolag har allt svårare att uppnå lönsamhet och därmed hålla kvar sina låga priser. Bland annat Malmö Aviation och Fly Me har varit tvungna att höja sina biljettpriser. Ryanair går dock mot strömmen och lägger inte på något bränsletillägg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025

Redan förra året fördubblades bränslepriserna, vilket tvingade de flesta svenska och utländska flygbolag att lägga på ett så kallat bränsletillägg på biljettpriset. Men under året har världsmarknadspriserna nått nya rekordnivåer, vilket gjort att flygbolagen har tvingats till ytterligare prishöjningar.

Branschorganisationen Svenskt Flyg är mycket oroad över bränsleprisernas effekt och ser det som ett stort hot mot flygbolagen.

– För ett tag sedan utgjorde bränslet fem till tio procent av bolagens totala kostnader, i dag utgör de närmare 25 procent. Det är en mycket stor ökning och därför inte konstigt att ett flertal bolag har tvingats höja sina priser. Detta i kombination med flygskatten som träder i kraft i maj nästa år, vilket innebär 95 kronor mer för en enkel biljett, är mycket olyckligt för flygbolagen, säger Hans Enelius, tf vd för Svenskt Flyg, till Realtid.se.

Inom Svenskt Flyg är man övertygad om att de höjda priserna kan leda till att antalet resenärer kommer minska.

– Självklart påverkar höjda priser folks vilja att resa. Branschen är mycket priskänslig och kommer troligtvis att tappa både intäkter och resenärer. En färsk undersökning som vi genomfört visar att en prisökning med 100 kronor skulle leda till fem till tio procent färre inrikesresenärer, säger Hans Enelius.

På Malmö Aviation är man också bekymrad över de ökande bränslepriserna.

– Våra kostnader har blivit enormt mycket högre än vad vi hade budgeterat för. Vi har varit tvungna att lägga på ett bränsletillägg på biljetten, men det har ändå inte täckt hela vår kostnadsökning. Branschen måste vänja sig vid de högre bränslepriserna och sätta priser efter det, säger Bengt Roswall,
kommersiell chef på Malmö Aviation.

Fly Me har också varit tvungna att höja sina priser, men är dock inte oroad över hur bränslepriserna kommer slå mot bolagets lönsamhet.

ANNONS

– Självklart påverkas vi negativt av de höga bränslepriserna, men vår strategi är att hela tiden justera priset efter kostnaderna och gentemot våra konkurrenter. Vi sätter därmed nya priser varje dag och tar självklart ut de högre bränslekostnaderna mot kunden, säger Fredrik Skanselid, vd för Fly Me.

Mindre, nystartade flygbolag har svårast att klara av de ökade bränslepriserna.

– När resultatet går ner har de mycket svårare att kompensera med högre priser, eftersom en liten prisförändring snabbt märks av på ett litet kundunderlag, säger Hans Enelius.

Ett exempel på ett litet flygbolag som har drabbats extra kraftigt av bränslepriserna är Swedline. Det är ett litet flygbolag som bildades år 2002, som bland annat flyger mellan Arlanda och Gällivare. De har fått göra nedskärningar och varslat 15 personer.

– Våra bränslekostnader har ökat med 35 procent i år. Detta innebär ökade kostnader på sex miljoner. Det är med andra ord hela den vinst som vi kan uppnå per år. Självklart har vi tvingats öka våra priser, eftersom vi inte har någon vinst att ta av. Men höjer vi våra priser för mycket finns det dock risk att vi tappar resenärer och då blir det ingen effekt alls, säger Sievert Andersson, vd för Swedline.

Ryanair är dock ett bolag som helt går mot strömmen.

– Många flygbolag använder oljepriset som ett argument för att höja sina biljettpriser. Vi kommer inte att öka priset för våra resenärer, vårt mål är istället att få ännu fler att flyga gratis. I år flyger 25 procent av våra resenärer gratis. Det har visat att vår affärsmodell fungerar väldigt bra, eftersom vi växer med cirka 20 procent per år. Vi tjänar istället pengar på våra kringaktiviteter som biluthyrning, reseförsäkring och försäljning ombord, säger Karl Högstadius, marknadschef på Ryanair till Realtid.se

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS