Marknaden var riktigt dyster. Men den svenska fordonstillverkaren rullade emot strömmen.
Bra rull för Volvo
Mest läst i kategorin
När försäljningen sjönk som en sten på den europeiska marknaden under juli (-18,6 procent) och augusti (-12,9 procent) ökade Volvo sin personbilsförsäljning med 1,1 procent respektive 13 procent.
Under perioden januari – augusti sjönk bilregistreringarna i Europa med 3,5 procent medan Volvo ökade med 17 procent, enligt bilstatistik från branschorganisationen Acea.
Samtidigt som de stora bilmarknaderna i Europa deppade i augusti; Tyskland gick ned 27 procent, Storbritannien -17,5, Italien -19,3 och Spanien -23,8, var det uppåt värre på den svenska marknaden, som växte med 44 procent.
Även för årets åtta första månader har Sverige en av de bäst växande bilmarknaderna med drygt 36 procent, medan försäljningen i Europa under den perioden sjönk med 3,5 procent.
Volvo klarade sig bra, men den numera kinesiskt ägda biltillverkarens närmaste konkurrenter gick det sämre för. Audi stod i princip still i augusti medan BMW tappade 9,3 procent och Mercedes 1,6 procent.
Saab finns med i statistiken, men går ändå inte att jämföra med andra med tanke på företagets turbulenta sena historia.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.