Volvos vd Stefan Jacoby avslöjar att det blir vinst för tredje kvartalet.
Bra rull för Volvo

Mest läst i kategorin
I dag klockan 11 kommer årets tredje kvartalsrapport från Volvo Personvagnar, den första sedan kinesiska Geely Group tog över i augusti. Det blir också första gången som Volvo PV inte redovisas ihop med en stor koncern som under Ford-tiden.
Efter att ha gått med förlust sedan 2006 har Volvo i år vänt till vinst — första halvåret med cirka 685 miljoner kronor. Volvos vd Stefan Jacoby har redan avslöjat att det blir vinst även det tredje kvartalet.
Med Geely som ägare verkar Volvo Personvagnar nu göra en jätteoffensiv i Kina.
Bloomberg skrev häromdagen att Volvo PV-chefen Stefan Jacoby pratar om att Volvo PV kommer att tillverka sina bilar vid tre olika fabriker i Kina.
Enligt nyhetsbyrån har Volvo PV hög prioritet nu på att öka sin tillverkning i Kina.
Nästa hållpunkt är att Volvo PV:s styrelse kommer att besluta om vilka fabriker det blir, så fort de kinesiska myndigheterna ger grönt ljus.
Hur många fabriker det blir och hur stor Volvo PV:s Kina-tillverkning blir, beror enligt Jacoby på hur många bilar Volvo PV säljer.
Geely självt har sin produktionsbas i Chengdu i sydvästra Kina.
– Det är ett tänkbart ställe för framtida Volvo PV-tillverkning, sa Jacoby enligt Bloomberg.
Han framträdde i samband med en bilkonferens i Stockholm i veckan.
Volvo PV:s mål är att dubbla sin försäljningsvolym till 800.000 bilar per år inom 10 år till år 2020.
Ett fokus för Volvo PV är nu att utveckla sitt återförsäljarnät.
Några beslut om Kinaproduktionen är inte fattade ännu.
Den produktion Volvo PV hittills har i Kina är i en fabrik som ägs tillsammans med Ford och Kina-företaget Chongqing Changan Automobile Co.
Där tillverkar Volvo PV modellerna S40 och S80L.
Avtalet om den fabriken innebär att Volvo får tillverka bilar där i ytterligare några år.
En annan fråga på Jacobys agenda är Volvo PV:s försäljning i USA som går dåligt.
Innan han blev chef för Volvo PV i augusti var han Volkswagens USA-chef.
Under 2009 föll Volvo PV:s USA-försäljning med 16 procent till drygt 60.000 bilar.
I och för sig minskade den totala bilmarknaden i USA med 21 procent i fjol, men exempelvis Volkswagen klarade sig med en minskning på 4 procent till drygt 210.000 sålda bilar i USA i fjol.
– Sanningen är att vi tappar volym och marknadsandel i USA, sa Jacoby enligt Bloomberg.
Hans mål är att Volvo ska sälja 100.000 bilar per år i USA inom 2-3 år.
Jacoby konstaterar att Volvo PV sålt 400.000 bilar om året i ett antal år utan att öka.
– Det verkar finnas någon sorts mental spärr inom Volvo PV mot expansion från den nivån, sa han under konferensen enligt Bloomberg.
Jacoby vädjar nu till ”hårt arbete” och ”rätt attityd” hos de Volvo PV-anställda för att lyckas.
Realtid.se–TT






