Med en ny hemsida och ny orange logotyp går den borgerliga alliansen in i valrörelsen.
Borgerliga alliansen släpper Sverige
Mest läst i kategorin
Ordet Sverige försvann på vägen.
– Skiftet från Allians för Sverige till Alliansen markerar att det är något mycket mer beständigt, sade Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann när han och de tre övriga allianspartiernas partisekreterare presenterade den borgerliga alliansens nya ”uttryck” och utgångspunkter inför valet den 19 september i höst.
Medan det borgerliga allianssamarbetet, när det lanserades inför valet 2006, var något nytt handlar det nu om att berätta om och föra vidare något etablerat.
– Den stora utmaningen blir att vi måste tala om framtiden och inte bara skryta om vad vi har gjort, sade Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag.
Av den inriktning som de fyra pekade ut för valrörelsen verkar det uppenbart att Vänsterpartiet blir ett favoritmål för borgerliga attacker.
– Alla ska med, men bara Lars Ohly vet vart det bär, sade Ullenhag i fråga omvar den rödgröna politiken kommer att landa när förhandlingarna är klara.
Centerkollegan Anders Flanking listade jobb, stabila finanser, välfärd och klimat som fyra viktiga frågor, där det är tydligt att de fyra borgerliga partiernas samlade politik står i bjärt kontrast till den rödgröna S-V-MP-konstellationens linje.
– I välfärden är det kvalitet eller tillbaka till flum och väntetider det gäller, sade Flanking.
Kristdemokraternas partisekreterare Lennart Sjögren beskriver den gemensamma hemsidan, ett svar på de rödgrönas redan lanserade sida, som en ny möjlighet att möta så många som möjligt av väljarna och att samla alliansens kommunikation.
De fyra partierna betonar att de mer än någon gång tidigare kommer att arbeta tillsammans inför valet, också under våren.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.