Antalet M&A-affärer inom it-området har fullständigt skjutit i höjden senaste halvåret. Det hävdar Grant Thorntons expert Robert Nordahl.
Boom för svensk IT-M&A
Mest läst i kategorin
Financial Times skriver idag, onsdag, om att M&A-affärer inom telekomsektorn har återgått till en nivå liknande den före finanskrisen.
Bland annat har 39-miljarderdollarsaffären där AT&T köpte T-Mobile drivit på utvecklingen. Enligt tidningen nådde de totala affärsvolymerna för M&A inom just den sektorn 323,3 miljarder dollar under årets första åtta månader, vilket var en ökning med 19 procent jämfört med föregående år.
Men i Sverige är trenden dock den rakt motsatta, enligt Grant Thorntons ansvarige för transaktionsrådgivning – Robert Nordahl.
Hos oss är det snarare affärer inom it-området som driver M&A-marknaden:
– En förklaring är att Sverige är ett väldigt teknologidrivet land. En annan att vi ser att allt fler utländska aktörer har ökat sin andel av transaktionerna, säger Robert Nordahl.
Grant Thorntons senaste så kallade Dealtracker-rapport visar att det skedde 42 M&A-affärer inom it-området 2009, 47 året därefter och under de första sex månaderna i år har det genomförts hela 69 affärer inom just it-sektorn.
– Jag tror att Sverige är en intressant M&A-marknad för många, säger Robert Nordahl.
Han räknar ändå med att de stora telekomtransaktionerna i USA kan ha viss påverkan på den svenska M&A-marknaden. Men än så länge är det alltså it-bolagen som är den stora M&A-trenden i Sverige.
I telekomsektorn landade antalet affärer på 6 under 2009, 5 året efter och i år har det endast skett två affärer inom telekomområdet. Men oavsett om det gäller telekom- eller it-branschen finns det en avgörande faktor för om man ska kunna lyckas väl med ett förvärv/sammanslagning eller ej:
– Det viktigaste är att affären är skalbar. Det vill säga om den fungerar i Sverige ska den även fungera i andra länder. Det måste även var lätt att få ut teknologin. Det får heller inte finnas någon osäkerhet kring själva produkterna, säger Robert Nordahl.
Så det är med andra ord lite McDonalds-tänk över det hela?
– Ja, det är mycket att sådant tänk som driver företagsköpen inom it-området. Det vill säga utvecklar du produkten i Sverige ska den fungera ungefär likadant på andra marknader i världen, säger Robert Nordahl.
Vad tror du det är som driver att det uppstår fler affärer inom telekomområdet i USA?
– Det som har diskuterats en del under sista tiden är att man många har sutitit på stora kassor. Och då uppstår ett tryck från investerna att använda pengarna. Ett typexempel på detta är att Microsoft satt på 40 miljarder dollar och valde att köpa Skype.
Enligt Robert Nordhahl är det inte helt osanolikt att Microsoft även skulle kunna välja att köpa Nokia:
– För Microsoft handlar det om att kunna behålla sina positioner och då skulle det bli tre standarder – Microsoft, Android och Apple, säger Robert Nordahl.
Men vad tror du att konkurrensmyndigheterna skulle säga om något sådant?
– Det är alltid svårt att sia om, säger Robert Nordahl.
Hur är det egentligen med konkurrensmyndigheterna. Har de blivit tuffare?
– Det senaste vi har sett är att man har tittat på transaktionen Arla-Milko. Men jag tycker att det är svårt att kommentera så jag duckar helst i den frågan, säger Robert Nordahl.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.