Bombardier medger nu att man haft problem med ett filter, som bidrog till problemen med SAS Dashplan Q 400.
Bombardier medger Dashfel
Mest läst i kategorin
Den kanadensiska flygplanstillverkaren Bombardier medger nu att man haft problem med ett filter, som bidrog till att landningsstället på ett av SAS Dashplan, Q 400 kollapsade på Kastrups flygplats i slutet av oktober.
Därmed ökar SAS möjligheter att kräva skadestånd av Bombardier som tidigare vägrat erkänna någon skuld.
I samband med en landning på Kastrup vek sig höger landningsställ då en liten rund gummiring blockerade hydrauliken så att landningsstället inte kunde fällas ut.
Bombardier har hittills stött sig på en preliminär rapport från den danska haverikommissionen, där det sägs att SAS-mekaniker ska ha använt delar till det bakre landningsstället som var avsedda för nospartiet.
Men nu medger Bombardier att det finns en svaghet i landningsställets hydraulik.
– De har erkänt att det finns ett problem med ett filter som kollapsa. Därför har Bombardier nu meddelat att de ska ta fram ett nytt och starkare filter, säger danska Luftfartsverkets informationschef Thorbjörn Ancker till nyhetsbryån Ritzaus.
Bomardiers erkännande ökar sannolikheten att den danska haverikommissionen i sin slutrapport kommer att peka ut Bombardier som skyldig till haveriet.
Och SAS möjligheter att kräva ekonomisk kompensation av bolaget har ökat rejält.
De landningshaverier som drabbade SAS Dashplan i Vilnius och Århus i september berodde på rost på bultar, som håller fast landningsstället i en hydraulcylinder, som fäller ut och drar in stället.TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.