Nu köps stilbloggen Manolo upp av ett Bonnierföretag. "Vi är den första privata bloggen som köps upp av ett medieföretag, men jag tror att vi bara ser början", säger Björn Jeffery, en av skribenterna på Manolo.
Bloggen har blivit business

Mest läst i kategorin

Bloggen, som ursprungligen var ett forum där vem som helst kunde göra sig hörd i samhällsdebatten, har kommersialiserats. Bloggarna har börjat tjäna allt mer pengar på reklam, och inte bara ”google-annonser” som betalar sig för varje klick, utan på ren och skär annonsförsäljning. Och nu köps alltså den första privata bloggen upp av ett Bonnierföretag. Bloggen har blivit business.
Hittills har dock inte Manolo.se, som är en stilguide för män, tjänat särskilt mycket pengar.
Björn Jeffrey förklarade i en tidigare intervju för Realtid.se att det som skrivs måste vara trovärdigt och att det därför var svårt att sälja annonser.
– Redaktion och annonsförsäljning på samma ställe är knepigt att kombinera, sa Björn Jeffrey.
Men nu blir det annorlunda.
– Tanken är naturligtvis att vi ska tjäna pengar på annonser, säger kollegan Fredrik Edling.
Kommersialiseringen av bloggen har dock kommit betydligt längre i USA än i Sverige.
– Jag vet faktiskt inte om någon privatblogg köpts upp av ett medieföretag tidigare, men i USA finns många privatbloggare som tjänar riktigt bra på annonser. Det finns många som lever på sina bloggar, säger Fredrik Edling.
Att starta en blogg är dessutom i princip gratis.
– Programvaran är gratis att ladda ned, vi betalar bara för bandbredden. Vem som helst kan starta en blogg på en kvart, säger Björn.
Så vad betalar medieföretaget för?
– Varumärket.
Hur mycket pengar handlar det om?
– Det kan jag inte säga, men det kommer att bli en bra deal. Vi kommer att kunna göra sajten bättre än vad den är idag. Dessutom kommer vi att stå kvar som delägare.
Tror du att fler bloggar kommer att köpas upp?
– Det är jag ganska övertygad om. Bra till ligger bloggar med en tydlig nisch som riktat in sig mot en specifik målgrupp, som Prylfeber.se och bilfeber.se. Det är sådana bloggar som är intressanta för annonsörerna, säger Björn.
Fredrik säger dock att han inte tror att alla vill bli uppköpta.
– De flesta bloggar är idealister. I den här världen handlar det mycket om open source och om att all information ska vara fritt tillgänglig och gratis.
Men är inte det bullshit?
– Ha, ha, jo kanske. Erbjuds man bara tillräckligt mycket pengar så, säger Fredrik.
Vilket Bonnierföretag som köper upp Manolo.se vill varken Fredrik eller Björn avslöja.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.