WBM, Worldwide Brand Management, har köpt de världsomspännande rättigheterna till varumärket Björn Borg. Siktet är inställt på att till våren ta Björn Borg AB som namn och därefter kanske notera bolaget på Stockholmsbörsen.
Björn Borg siktar på börsen

Mest läst i kategorin
WBM har använt Björn Borg-märket på licens i tio års tid. Nu har WBM köpt loss rättigheten till tennislegendens namn för 124 miljoner kronor.
Säljaren, holländska Fabulous Licensing, kontrolleras av Björn Borgs föräldrar: Margaretha och Rune Borg.
De kan utöver 124 miljoner kronor även räkna hem en garanterad tilläggsköpeskilling på 7,8 miljoner kronor per år fram till 2016. Beloppet kan bli ännu större om försäljningen av Björn Borg-produkter går bra.
Suget efter Björn Borg-produkter har tagit fart på senare år. Hittills i år har försäljningen ökat med över 69 procent och på årsbasis sprängdes för första gången miljardvallen i och med tredje kvartalet 2006.
WBM räknar med att köpet av varumärket lyfter resultatet per aktie med omkring 1 krona nästa år.
För att få göra den föreslagna namnändringen krävs beslut på bolagsstämman i april nästa år. Men enligt WBM:s vd Nils Vinberg är förslaget redan förankrat hos storägarna.
– Ägare med över 50 procent av aktierna är i princip överens om ändringen av namnet, så det finns mycket som talar för att det blir så, säger Vinberg.
WBM är sedan två år noterat på OMX:s alternativa nordiska aktielista First North. Men planer på att ansöka om notering på Stockholmsbörsens riktiga lista håller på att ta form.
– Börsvärdet överstiger nu en miljard kronor. Vi diskuterar internt om vi skulle passa bättre på den vanliga börslistan, säger Vinberg.
Varumärkesaffären kan påverka den diskussionen.
En annan effekt av köpet av varumärket blir enligt Vinberg en enklare marknadsföring internationellt.
– Det ger en helt annat pondus i arbetet på den internationella modescenen när man faktiskt äger varumärket, säger han.
I dagsläget är de stora produkterna som säljs med hjälp av Björn Borgs namn kläder, skor, väskor, glasögon och parfym. På sikt kan det dock bli nya produktkategorier i sortimentet, som bädd- och badprodukter.
TT