Bingo blir nästa stora speltrend på internet och inom sex månader kommer Eurobet, som redan ingår i världens i särklass största pokernätverk, att lansera världens största bingonätverk. Det avslöjar Philip Linde, vd på Eurobet Nordic.
Bingo - nästa internethype

Mest läst i kategorin

Sedan de svenska bingohallarna tvingades införa rökförbud den 1 juni i år har omsättningen gått ned med 15 procent. Nästan alla landets cirka 100 bingohallar har känt av minskat spel. Vissa har tappat hela behållningen. Enligt en artikel i TT var nämligen 80 procent av spelarna rökare före rökstoppet.
Men nu blir det snart fritt fram att plocka fram giftpinnen igen. För Bingo flyttar ut på internet och spelarna kommer i framtiden att sitta hemma vid de egna datorerna. Det spår i alla fall Philip Linde, vd på Eurobet Nordic.
– Vi har identifierat bingo som nästa stora speltrend på internet. Inom sex månader ska vi lansera ett bingonätverk som kommer att fungera ungefär som ett pokernätverk. Det innebär att det alltid kommer att finnas spelare att spela mot, på alla nivåer.
Eurobet tänker också försöka tillgodose bingospelarnas sociala behov.
– Vi kommer att satsa på chatrum eftersom bingospelare är mer benägna att vilja kommunicera med varandra än vad till exempel pokerspelare är.
I dag erbjuder cirka 2.500 websajter olika typer av spel på internet och totalt beräknas online-spel ha genererat intäkter på mellan 7 och 10 miljarder dollar under 2004. Marknaden väntas dessutom växa med 22 procent per år och investmentbolaget Christiansen Capital Associates, som specialiserat sig på internetspel, spår att marknaden kan vara värd så mycket som 24 miljarder dollar år 2009.
Samtidigt ökar konkurrensen om de befintliga spelarna och spelbolagen har behov av att identifiera nya målgrupper.
När Eurobet, ett av världens största spelbolag, nu hårdlanseras i Norden är den uttalade strategin när det gäller pokerdelen att ta redan existerande kunder från andra spelbolag. Med lanseringen av ett nytt bingonätverk hoppas Eurobet nå spelare som ännu inte hittat ut på internet.
– Globalt sett är bingo den största och socialt mest accepterade spelformen, inte minst i USA. Dessutom är bingo intressant eftersom majoriteten av spelarna är lite äldre kvinnor, en målgrupp som ännu inte nåtts av internetspelbolagen.
Är det troligt att äldre kvinnor hittar ut på spelbolagens websajter?
– Absolut. Det handlar om 40-talister med datorvana som redan har gått, eller som håller på att gå, i pension och som då får massor av tid över. Men vi vill också attrahera spelare utanför den här gruppen genom att erbjuda något som vi kallar progressive jack pots.
Progressive jack pots innebär att, samtidigt som kunden är med och spelar det vanliga spelet, spelar kunden om en sido-jack pot som är ständigt ökande till dess att den faller ut.
– Ju större bingonätverket blir desto större blir vinsterna, och tack vare att det kommer att handla om mycket stora summor kommer bingo även att locka yngre spelare, säger Philip Linde.
Redan i dag värderas den globala marknaden för internet-bingo till mer än 800 miljoner dollar. Den förväntade årliga tillväxten är 400 procent.
Lotta Burlin, produktansvarig på Svenska Spel, bekräftar att intresset för bingo har vuxit kraftigt de senaste två åren men vill av konkurrensskäl inte nämna några siffror.
– Vi lanserade bingolösningar på nätet som innebär att kunderna kan spela mot varandra redan hösten 2003. Utvecklingen har varit väldigt positiv och antalet kunder växer hela tiden.
Populärast är det spel som pågår längst tid, och där kunderna spelar mot varandra. Men trots att äldre kvinnor dominerar i bingohallarna, är det flest män som spelar bingo på nätet.
– Män utgör den största andelen, men kvinnor spelar mer frekvent. Man kan också säga att det är ett lite mognare spel, de flesta som spelar är mellan 30 och 39 år, säger Lotta Burlin.
Douglas Roos, Ladbrokes nordenchef, tror dock inte att bingo på nätet i framtiden kommer att betraktas som ett ”mognare spel”.
– Anledningen till att bingo betraktas som ett spel för en äldre målgrupp är att det hittills sålts i ”äldre” miljöer. Men allt handlar om hur man förpackar och distribuerar spelet. Bingo skulle definitivt även kunna attrahera yngre målgrupper, säger Douglas Roos.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.