Europas biltillverkare har inte lyckats möta det frivilliga utsläppstaket, rapporterar en belgisk lobbygrupp.
Biltillverkarna klarar inte utsläppsmålen
Mest läst i kategorin
Studien kommer särskilt olägligt för företagen eftersom EU för tillfället diskuterar för fullt hur man kan göra de frivilliga reglerna bindande.
Utsläppen för de nytillverkade bilarna i regionen har endast sjunkit med 0,2 procent, vilket är den lägsta siffran sedan man började mäta, visar rapporten som Financial Times tagit del av.
År 1998 slöt de 13 största biltillverkarna ett frivilligt avtal med EU-kommissionen, där de lovade att bilarnas utsläpp ska vara nere i 140 gram per kilometer före slutet på 2008.
Det kommer inte att hända, menar rapportförfattarna. År 2006 sjönk utsläppen med ett halvt gram, till 160 gram per kilometer. I Spanien och Österrike ökade utsläppen.
– Under de första åtta åren av deras frivilliga avtal har biltillverkarna fokuserat på större, tyngre och mer bensinslukande bilar, och resultatet talar för sig själv, säger Aat Peterse, som är chef för lobbygruppen Transport and Environment som gett ut rapporten.
EU-kommissionen har beslutat sig för att införa bindande mål år 2012. Ledamöterna tvistar dock om hur de ska sättas i kraft.
Ett tak på koldioxidutsläpp skulle gynna småbilstillverkare som Renault och Fiat, hävdar tyska storbilsmakare.
Bilindustrin mena också att reglerna kan leda till allvarliga personalnedskärningar, eftersom tillverkningen av vissa bilmodeller måste stoppas.
Därför bör biltillverkarna kunna betala en straffavgift om de inte klarar att utsläppstaket, menar de.
Hittills har de dock inte fått gehör från kommissionen.
– Kommissionen har beslutat att det lagstiftande förslaget inte kommer att störa konkurrensen bland tillverkarna. Det kan inte heller kompenseras med betalningar, har kommisionären Guenter Verheugen sagt.