Realtid

Bil till doktorn om han skriver många recept

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 nov. 2007Publicerad: 12 nov. 2007

Den globala läkemedelsindustrin har i alla tider blivit kritiserad för hur man marknadsför sina produkter, men mycket lite verkar ha förändrat sig. I en ny rapport avslöjas läkare som tar emot bilar, kontanter, sprit,elektronikvaror, kristallglas och boskap, som mutor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För 25 år sedan utkom Mats Nilsson med sin bok ”Med alla medel – Om medicinkommersen i Sverige.” I boken namngavs ett drygt 20-tal svenska läkare som skulle ha fått pengar insatta på utländska konton av olika läkemedelsföretag för att undgå skatt. nu har Consumers International, en global grupp some består konsumentorganisationer i 115 länder, gett ut en ny rapport på samma tema som man kallar ”Drugs, Doctors and Dinners”.

I sin rapport vill man visa hur läkemedelsföretagen korrumperar och mutar doktorer i tredje världen samtidigt som de i västvärlden försöker ge ett sken av att vara mer ”etiska” och numera begränsar sina gåvor till läkare.

Professor Murad M Khan, från Aga Khan universitet i Pakistan berättar att ”en doktor som skriver 200 recept för ett dyrt läkemedel kan i belöning få kontantinsatsen för en ny bil”. Han påstår också att läkare i Pakistan även får andra dyra gåvor, till exempel. elektronisk utrustning, datorer, och klubbmedlemskap.

Hans information bekräftas av en studie som genomfördes med 149 läkare från Pakistan. I den fann man att läkemedelsbolagen erbjöd doktorerna en mängd mutor för att förskriva vissa läkemedel: De blev erbjudna kontanter, bilar, hushållsmaskiner, luftkonditioneringssystem, och till och med boskap (!).

Snarlika rapporter kommer från Indien. En indisk läkare som inte var namngiven i rapporten sade att gåvor till läkare i form av luftkonditionering, tvättmaskiner, mikrovågsugnar, kameror, tv-apparater, och kristallglas i dag är helt accepterat. Det är också vanligt att läkemedelsbolagen bjuder läkarna på lyxiga ”vidarutbildningar” på dyra hotell där de lever i sus och dus med obegränsad tillgång på mat, vin och sprit. Liknande rapporter har kommit från Venezuela, Indonesien och Malaysia.

En studie i Thailand undersökte läkemedelsannonser till allmänheten och direktreklam till läkare. Den fann att 75 procent av annonserna inte angav biverkningar, att 10 procent inte visade det generiska namnet för läkemedlet och att hälften av reklamen inte innhöll några referenser som visade var påståenden i reklamen kom från.

Consumer International-rapporten pekar på den dubbelstandard som läkemedelsbolagen tillämpar när man låter sina dotterbolag i tredje världen hänsynslöst marknadsföra läkemedel på felaktiga grunder, ackompanjerade av direkta mutor, medan man i Europa och USA tonat ner de värsta övertrampen.

Ett exempel som anges är Novartis-läkemedlet Zelnorm/Zelmac som ursprungligen var godkänt i USA för behandling av tarmbesvär hos kvinnor, och som företaget angav på produktens hemsida att den inte hade effekt på män. Trots detta annonserades produkten både till män och kvinnor i Pakistan.

ANNONS

Novartis slutade i år att sälja Zelnorm/Zelmac i USA, efter att en studie visade att läkemedlet ökade risken för hjärtattacker och i Europa blev läkemedlet aldrig godkänt.

Men man ska komma ihåg att även om läkemedelsmutorna i tredje världen visar hur bolagen utnyttjar den fattiga befolknings okunskap så är vi inte heller skyddade här i Sverige.

Under 2006 fälldes 27 läkemedelsföretag i Sverige för sammanlagt 62 fall av regelvidrig reklam.

De allvarligaste fallen gällde annonser som återkommit, trots att de fällts och bötesbelagts en eller två gånger tidigare.

Det företag som fälldes flest gånger i domstolen var Novartis, som under förra året fälldes sju gånger, till sammanlagt 790.000 kronor i straffavgifter.

Och andelen allvarliga fall under 2006 fördubblades. Dit räknas redan fälld reklam som upprepas och marknadsföring av läkemedel mot andra sjukdomar än dem som Läkemedelsverket godkänt.

Men precis som i tredje världen så har svenska myndigheter under årtionden låtit läkemedelsindustrin, genom Läkemedelsindustriföreningen, reglera sig själv och bestraffa sina medlemmar med minimala böter, från 50.000 till 100.000 kronor.

Andrew Chetley från Health Action International säger, ”Om någon skulle föreslå att den som är anklagad för ett brott skulle dömas av en domstol som bestod av kolleger och goda vänner, så skulle vi avslå ett sådant förslag som för dumt att uttrycka i ord. Men den internationella läkemedelsindustrin föreslår att det är så här man ska reglera olaglig läkemedelsreklam.”

ANNONS

Enligt Englands Department for International Development så saknar en tredjedel av världens befolkning tillgång till de läkemedel de behöver och upp till hälften av läkemedlen skrivs ut på felaktiga grunder.

Men om man är doktor kan man få en ny bil, bara man skriver ut rätt medicin tillräckligt många gånger.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]