Realtid

Bara Spyker kvar

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 jan. 2010Publicerad: 18 jan. 2010

Nu är Spyker ensamt kvar som budgivare på Saab, uppger Bloomberg News.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vänsterpartiet kräver större budget – med stöd från näringslivet

10 nov. 2025

Ryktena om Saabs framtid virvlar vidare.

Nu är Spyker ensamt kvar som budgivare på Saab, uppger Bloomberg News. Men den andra huvudkandidaten, Genii Capital, ifrågasätter uppgiften.

Bloomberg News rapporterar att man fått uppgifter från två välunderrättade källor att nederländska sportbilsföretaget Spyker är ensamt kvar som budgivare på Saab.

Enligt samma uppgiftslämnare lämnar GM troligen besked på måndag om Saab läggs ned eller om försöken att sälja bolaget ska fortsätta.

Men att Spyker skulle vara enda budgivaren är inget som investmentbolaget Genii Capital säger sig känna till.

– Vi har ingenting som tyder på att vi inte längre skulle vara aktuella på något sätt. Det är fortfarande lika aktuellt som det var för ett par dagar sedan, säger Lars Carlström, talesperson för Genii Capital.

Han vill inte kommentera om GM avvisade bolagets tidigare bud, men säger att det kan bli aktuellt att revidera det.

Enligt Bloomberg News har Spyker erbjudit General Motors 75 miljoner dollar kontant och 325 miljoner dollar i preferensaktier i det nya bolaget som skulle uppstå ur affären. GM skulle även behålla 100 miljoner dollar av Saabs tillgångar.

ANNONS

Ovissheten är stor i Trollhättan efter alla turer fram och tillbaka, men på Saab Powertrain finns en försiktig tillförsikt.

Saab Powertrain, som bland annat tillverkar växellådor, är ett i den kvintett aktiebolag med Saab som förled som blev följden efter omstruktureringen för halvannan månad sedan efter krav från Riksgälden.

Syftet med det som av vissa kallades styckning var att skulptera fram tydligt identifierbara beståndsdelar som hade ett värde som skulle kunna stå som pant för Riksgäldens lån.

– Vi är ett självständigt bolag helägt av Saab Automobile och eftersom Saab Automobile ägs av GM så tillhör vi GM, säger vd Kjell AC Bergström.

– Men oavsett vilken väg man nu väljer att gå så kommer GM inte att vara ägare framöver, vare sig i försäljnings- eller likvidationsscenariet.

Kjell AC Bergström konstaterar att ett avgörande nu inte kan vara långt borta och hans reflexion är att det parallella racet mellan försäljning och likvidation inte kan få fortsätta för länge.

– Kommer man till ett vägskäl och går ner i spagat, är risken att man spricker, säger han.

Omkring 330 personer är anställda på Saab Powertrain, varav 300 ingenjörer, och eftersom man inte ens till hälften av verksamheten är beroende av Saab Automobile, så finns en förtröstan inför framtiden.

ANNONS

– Självklart är det en väldigt stor skillnad vilken lösningen blir och om Saab försvinner så får det en kraftig påverkan på vår orderbok, säger Kjell AC Bergström.

– Men vi står inte och faller med GM:s beslut.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS