Efter några blygsamma år på konsumentvarumarknaden väntas ökad tillväxt och investeringsvilja, enligt rapport.
Attraktiv lånemarknad ökar investeringsviljan
Mest läst i kategorin
Trots en svag tillväxt på konsumentvarumarknaden de senaste åren väntas stigande BNP och skift till dyrare konsumtion driva en tillväxt de kommande åren.
Investerare söker allt oftare förvärv i segmentet, framför allt på grund av en allt attraktivare lånemarknad, enligt en marknadsanalys av svenska transaktionsrådgivaren Valentum Partners.
De svenska storbankernas utlåning till bolagen ökade med 4,2 procent under anda kvartalet 2014, den största ökningen sedan 2011, enligt Valentums rapport.
”Den attraktiva lånemarknaden, med låga räntor och höga belåningsmöjligheter,
driver belåningsgraden uppåt i transaktionsmarknaden. I takt med att tillgängligheten av både fondering och lågkostnadslån ökat har konkurrensen, riskkapitalbolagen emellan, accelererat de senaste åren. Följden har varit stigande värderingsmultiplar, en trend som förväntas fortsätta under 2015”, enligt analysen.
Detalj- och konsumentvaruhandeln hade låg försäljningstillväxt förra året med något minskade investeringar från riskkapitalbolagen. Dock var antalet företagstransaktioner i samma linje som under 2012 och 2013, något som drevs på av framför allt ett ökat investeringsintresse för mid market-segmentet.
Trots förra årets låga tillväxt har ett antal faktorer identifierats som väntas öka de institutionella investerarnas intresse för detalj- och konsumentvaruhandeln i år; förutom de attraktiva lånevillkoren väntas positiva makrotrender öka efterfrågan, tillsammans med en teknologisk utveckling och satsning på e-handel samt en fokusering på internationell tillväxt, vilket ökar behovet för finansiellt stöd, enligt Valentum.
En satsning på geografisk tillväxt bland bolag uppges vara en tydlig drivkraft för många institutionella investerare, något som även varit en stark trend de senaste åren. Detta gäller både riskkapitalinvesteringar samt företagsförvärv.
”I en marknad där organisk tillväxt varit svår att uppnå, inte minst bland fysiska återförsäljare, syns en trend att förvärva marknadsandelar. Den största drivkraften för företagstransaktioner inom konsumentvarumarknaden har bibehållit sin position som betydande strategi bland de finansiella investerarna de senaste åren. Tillväxtkapital i syfte att växa företag geografiskt har varit en genomgående trend”, framgår det av analysen, som nämner FSN Capitals köp av Kjell & Co, Nordstjernans förvärv av Bygghema och Verdane Capitals förvärv av MM Sports som exempel på temat.
Valentum Partners är en finansiell rådgivare som bistår med försäljning och förvärv av företag. Bolaget har kontor i Stockholm, Oslo och Bergen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.