Realtid

ARN slår ner på kapitalrådgivare

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 maj 2011Publicerad: 25 maj 2011

Anders Hedenfalk på Cerberus lovade att ta ansvar. När han får kritik för hur hans kunder förlorat hundratusentals kronor ifrågasätter han Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cerberus Oberoende Investeringsrådgivning ska betala tillbaka 271.520 kronor till två kunder som fått vårdslös rådgivning. Det skriver Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Cerberus ringde upp kunderna och bjöd in dem till ett stormöte om att spara till pensionen med erbjudandet Kapital i Trygghet. Kunderna blev övertygade och skrev på, men när den sparade miljonen efter några år minskat i värde med omkring 30 procent ville de ta ut sina pengar.

Cerberus lovade att hjälpa kunderna att avsluta sparandet men inget hände och nedgången fortsatte. Kunderna avslutade då själva sparandet genom att kontakta banken, SEB Life Ireland.

Cerberus har tusentals kunder och har haft tillstånd från Finansinspektionen sedan 2005 utan att bli klandrade av ARN tidigare. Men i alla stora företag finns det missnöjda kunder.

De kunder Realtid.se pratat med berättar om hur Cerberus säljare ringer upp och säger att de redan bokat ett möte. De frågar gärna om kunden är missnöjd med sin bank. Erbjudandet ser lockande ut och många skriver på utan att egentligen förstå vilket ansvar de har själva. När kunderna säger att de är missnöjda med avkastningen får de rådet att ”sitta still i båten”.

I det aktuella fallet där Cerberus nu får kritik av ARN har medgrundaren Anders Hedenfalk lovat de båda kunderna att ”ta ansvar” om han ”gjort fel bedömning”. Men nu tänker han ändå inte följa rekommendationen från ARN utan kräver att nämnden ska ta upp frågan igen.

– Ärendet är av principiell vikt för verksamheten. Cerberus och de två klienterna har haft olika uppfattning om ansvaret, säger han.

ARN skriver att Cerberus inte kunnat visa dokumentation över rådgivningen. Men Anders Hedenfalk, som brukar ringa upp kunderna själv, tycker att han har alla papper i ordning.

ANNONS

– Sedan vet jag inte om jag ska visa dem för dig. Men vi har ingen anledning att dölja det. Det är lag på det, säger han.

”Jag anser att ARN grundar sin bedömning på ett faktafel. ARN anser att dokumentation av rådgivningen saknas. Enligt min mening stämmer inte det. Dokumentation finns upprättad och är arkiverad. Eftersom jag har tystnadsplikt kan jag ej lämna ut dokumentationen till dig”, mejlar han sedan.

Men hos ARN är alla papper som kommit in redan offentliga. Anders Hedenfalk vill inte förklara om han syftar på något som nämnden redan fått.

Har kunderna fått se alla papper du har?

– Kunderna har fått all dokumentation i samband med det aktuella rådgivningstillfället.

Har ARN fått alla papper du har?

– Jag anser att jag skickat in allt material. Jag kan inte svara på varför ARN har bortsett från dokumentationen. I övrigt har jag inga mer kommentarer.

Har du tidigare lovat att följa rekommendationer från ARN?

ANNONS

– Vi har aldrig haft anledning att ta ställning till det. Nu ska vi begära en omprövning. Det slutliga beskedet kommer att vara i högsta grad vägledande.

Vad betyder det?

– Det behöver jag inte gå in på. Jag har inga mer kommentarer. Nu lägger jag på luren.

Pensionssparande, kapitalförsäkringar och det kommande investeringssparkontot innebär stora affärer för fristående säljare som hjälper människor med mycket pengar att välja mellan erbjudanden från storbankerna.

De lockar med begrepp som trygghet och kapitalskydd. Helst vill man slippa skatta i Sverige också. Spararna vill gärna tro på att det går att vara med när börsen går upp utan att ta risken för att aktier också kan minska i värde.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS