Realtid

Arlanda knäcker Kastrup

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 sep. 2007Publicerad: 26 sep. 2007

Köpenhamns flygplats Kastrup tappar alltmer mark som Nordeuropas internationella knutpunkt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygplatser som Arlanda, Berlin, Warszawa och Gardemoen har högre tillväxt.

Det senaste exemplet är flygbolaget Air China som har valt Berlin och Warszawa som inkörsport till Nordeuropa. Och år 2011 beräknas Berlins nya storflygplats vara större än Köpenhamns.

Flera viktiga linjer från Kastrup till flera städer i Kina och Indien har lags ned i spåren av SAS strejker.

Samtidigt pågår en kamp mellan flygplatserna om att bli den mest attraktiva flygplatsen för passagerartrafik och flygfrakt.

Oslos flygplats Gardemoen går på högvarv. Mycket tack vare landets oljerikedomar som satt fart på norsk industri.

I mars i år startade det kinesiska flygfraktbolaget Jade Cargo International trafik till Arlanda. Det var den tredje asiatiska flygoperatören på ett halvår.

– På fraktsidan har vi haft mer framgång än Köpenhamn, säger Mats Sigurdsson, chef för flygmarknad på Luftfartsverket.

Antalet övernattningar på Stockholms hotell har ökat med 11 procent det senaste året. I takt med det har antalet flygpassagerare ökat.

ANNONS

– Stockholm har blivit Östersjöregionens finansiella centrum, säger Mats Sigurdsson till Realtid.se.

SAS har också ökat sina internationella linjer från Arlanda.

Dessutom har tyska lågprisflygbolag spätt på antalet flygplan och passagerare. Till exempel German Wings och Air Berlin.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS