Två år efter de intensiva bojkotterna mot Arla Foods produkter i Mellanöstern är bolaget nu tillbaka på banan.
Arla tillbaka i Mellanöstern
Mest läst i kategorin
Enligt ett pressmeddelande från Arla har bolaget i dag 95 procent av den omsättning man hade före bojkotterna mot bolaget. På den största marknaden, Saudiarabien, har det gått trögare. Där har Arla i dag återvunnit 83 procent av sina tidigare volymer.
Bojkotten var en följd av att karikatyrer av profeten Muhammed hade publicerats i danska Jyllandsposten.
Målet var att i slutet av 2007 vara tillbaka på samma volymer som före bojkotten. Det målet har inte nåtts fullt ut, konstaterar Finn S Hansen, ansvarig för Arlas verksamhet i Mellanöstern. Men utvecklingen under andra halvåret i fjol har varit positiv så bolaget tror på fortsatt tillväxt i Mellanöstern.
De viktigaste produkterna i regionen är färsk- och smältost, smör och sterilgrädde.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.