Coca-Cola tar upp kampen med Pepsi i mellanöstern.
Arabisk cola-comeback
Mest läst i kategorin
I 25 år var Coca-Cola bannlyst i arabvärlden för påstått stöd till Israel, men sedan 1990 säljs läskedrycken i mellanöstern igen.
– Det härliga med den här delen av världen är den blomstrande ungdomen. Vi är här för att ta dessa unga människor närmare sina passioner, säger marknadschefen Ahmed Rady i Bahrain till Los Angeles Times.
Det sker genom reklamfilmer med popstjärnor som Haifa Wehbe.
Försäljningen av läsken har ökat med mer än tio procent om året under de senaste fyra åren. Marknadsandelen har växt till 35 procent, enligt Ahmed Rady.
Pepsis marknadschef Moussa Mustafa i Dubai hävdar å andra sidan att Pepsi fortfarnande har 80 procent av marknaden.
Pepsi kontrar med biomusikalen ”The Sea of Stars” med en budget på 300 miljoner kronor – och med Haifa Wehbe på rollistan.
Sverige ger 700 miljoner kronor i bistånd till Palestina under 2008 enligt utrikesminister Carl Bildt. USA gav 950 miljoner kronor under 2007 enligt myndigheten United States Agency for International Development, USAID.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.