Den nya iPod nano har dålig skärmkvalitet, vilket nu också erkänts av Apple. Klagomålen på iPod nano har internationellt sett varit många men är än så länge få i Sverige. "Det är ett förväntningsproblem", säger Ian Carpelan, försäljningschef på Macoteket.
Apple erkänner dåliga skärmar


– Om folk har uppfattningen att iPod nano är lika bra som de större, som iPod mini, kan jag förstå om de är besvikna. Skärmen är ju inte lika bra som på de andra, den är mindre och har sämre upplösning, säger Ian Carpelan, försäljningschef på Macoteket.
Macoteket har än så länge inte fått in några klagomål på de iPod nano som sålts i Sverige.
– Men det kan i och för sig ha att göra med att det ännu inte levererats så många. Kanske har ett hundratal levererats än så länge, säger Ian Carpelan.
Enligt BBC news har ett flertal Apple-kunder blivit besvikna på hur snabbt skärmen på de nyinköpta iPod nano repats. Och en kund, Matthew Peterson, satte till och med upp en egen webbsida för att samla fler klagomål och på så sätt få Apple att göra något åt problemet.
Matthew Peterson fick sedan omkring 30 mejl i timmen från andra arga kunder.
Bland annat upptäckte en 15-åring att skärmen på hans nyinköpta iPod nano var spräckt efter endast tre timmar. Detta efter att han burit spelaren i fickan, precis som Apple-chefen Steve Jobs gjorde när iPod nano introducerades.
Hemsidan för de arga kunderna togs sedan ned när Apple erkände att det var problem med ”vissa nano-skärmar”. Ett tillverkningsproblem ska ha gjort att vissa skärmar är känsliga och lätt kan spricka. Apple erbjuder nu de kunder som råkat ut för detta en ersättning i form av en ny iPod nano.
Kommer ni erbjuda kunder med trasiga skärmar ett byte?
– Det får vi se. Får vi klagomål så tar vi hänsyn till det och kontaktar Apple. Då kan vi även avögra om det är ett tillverkningsfel eller om kommunikationen är felaktig och kunderna har fel förväntningar, säger Ian Carpelan.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.