Arianna Huffington får 300 miljoner dollar kontant för en sajt tre gånger större än Aftonbladet.
AOL köper Huffington Post
Mest läst i kategorin
Medgrundaren Arianna Huffington stannar kvar som vd och chefredaktör.
New York-noterade internetjätten AOL, avknoppad från mediakoncernen Time Warner, betalar motsvarande två miljarder kronor, 315 miljoner dollar varav 300 kontant, för att plocka in den vänsterorienterade nättidningen i sin egen organisation redan under årets första kvartal.
Det uppger AOL i en egen pressrelease (på Businesswire, Berskshire Hathaways motsvarighet till Stockholmsnoterade Cision).
Nyhetssajten Huffington Post publicerar både egna och andras artiklar. Sajten har omkring 25 miljoner unika besökare i månaden. Det är ungefär tre gånger så mycket som Sveriges största sajt aftonbladet.se.
Huffington Post gick med vinst under 2010 enligt Arianna Huffington själv. Det är första gången sedan starten 2005.
AOL samlar systematiskt på sig specialiserade sajter som ska driva upp trafiken för att kunna sälja annonser. Under 2010 köpte AOL bland annat den tongivande teknikbloggen Techcrunch. Enligt olika uppgifter skulle den blödande Google-utmanaren Yahoo kunna vara ett möjligt nästa köp.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.