Passagerarfärjan Amorella kom loss ur isens grepp med nära 950 ombordvarande.
Amorella loss ur isen och i hamn
Mest läst i kategorin
Men isbrytarpersonal kämpar att få loss ett annat fartyg utanför Norrtälje. Sammanlagt väntar ett 50-tal båtar runtom i Östersjön på isbrytarhjälp.
Sent i torsdags kväll lyckades isbrytare få loss Via Mare, ett av fartygen som fastnat i Östersjöns is. Ombord fanns 66 personer.
Natten till fredagen kom även Viking Lines Finlandsfärja Amorella loss där hon suttit fast i isen vid ön Tjärven utanför Kapellskär i Stockholms norra skärgård. Personalen ombord på isbrytaren Ymer, som tagits dit från Sundsvall, och tre andra isbrytare fick loss henne efter cirka två och en halv timme. Arbetet försvårades av hård blåst och is som pressade på.
– Men nu är hon loss och går med god fart mot Stockholm, berättar Johny Lindvall, ställföreträdande rederichef på Sjöfartsverket, för TT.
Han räknar med att det kommer att ta flera dagar att hjälpa samtliga fartyg som behöver assistans, kanske ända till på söndag.
– Men det är svårt att ge någon exakt prognos, säger han.
Även Sea Wind, som också suttit fast utanför Tjärven med 32 personer ombord, kom loss med isbrytares hjälp på morgonen.
Regal Star med 56 passagerare ombord fick tills vidare ligga där hon låg utanför ön. Många småöar i närheten gjorde det för riskabelt att försöka få loss henne så länge det var mörkt ute.
– Vi väntar dessutom att den stora finska isbrytaren Sisu ska komma dit och assistera, berättar Peter Lindqvist, presstalesman på Sjöräddningscentralen i Göteborg.
Isbrytaren Tor Viking gav sig samtidigt i väg norrut, mot Södra Kvarken utanför Öregrund, där flera båtar satt fast. Där ligger även ett antal båtar och väntar eftersom det finns risk för ispress.
– Men vi har nu tagit bort rekommendationen om att fartyg inte ska passera Ålands hav eftersom isbrytare är på väg, berättar Lindqvist.
Sjöfartsverket rekommenderar däremot fortfarande att fartyg inte passerar området vid Tjärven. I stället vill verket att båtarna tar vägen via Sandhamn.
Det som gör området vid Tjärven farligt är att det uppstår ispress. Vinden packar isen och öppet vatten driver snabbt igen; därmed blir det också svårare för isbrytarna att få loss fartygen. De kan snurra varv på varv runt fartyg som sitter fast utan att få loss dem.
– När isen inte har någonstans att ta vägen kan det också byggas upp vallar, och isen klättrar upp på fartyget. Då försämras också båtens stabilitet; den kan få slagsida och det kan gå riktigt illa.
Sammanlagt sitter ett 50-tal fartyg fast i isen runt om i Östersjön.
– Det gäller bland annat 12—15 handelsfartyg utanför Sundsvall som Ymer fick lämna för att kunna hjälpa till vid Tjärven, berättar Johny Lindvall.
Utöver de tre isbrytare som arbetade vid Tjärven hade Sjöfartsverket under natten och morgonen ytterligare tre isbrytare i gång, en i Gävlebukten och två utanför Umeå.
Vinterns isbrytarinsatser kan bli en dyr historia. Lindvall har preliminärt räknat ut att notan för Sjöfartsverkets del hamnar på 100 miljoner mer än normalbudgeterade 185 miljoner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.