Realtid

Amazon slåss om vinmarknaden

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 mars 2008Publicerad: 05 mars 2008

Shoppingsajten Amazon ska börja sälja vin i USA

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försök har gjorts tidigare av bolaget men har följts av en rad missräkningar, uppger Financial Times.

Potentialen att sälja vin på nätet drog till sig miljontals dollar i investeringar under internetboomen. Men affärerna stupade slutligen på olika restriktioner i USA.

År 1999 investerade till exempel Amazon närmare 190 miljoner kronor med 45 procents andel i Wineshopper.com. Men satsningen upphörde året därefter.

Wine.com, USA:s största vinförsäljare på nätet, säljer matkorgar som presenter via Amazons sajt, men inte vin. Wine.com har en lång historia av finansiella problem, orsakat av de restriktioner som går ända tillbaka till 1930-talet i USA.

Chris Adams på Sherry-Lehmann, en ledande vinförsäljare i New York, välkomnar Amazons intresse för vinförsäljning.

– Det är ett faktum att lagarna i landet håller på att förändras. En öppen marknad för vin kommer att vinna, säger han till Financial Times.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS