"De inger en känsla av trygghet."
Alla vill ha en finanskille
Mest läst i kategorin
Det råder hausse för affärsjurister och finansvalpar på relationsmarknaden.
Vi har modechefen och författaren Sofi Fahrman, 31, som förlovat sig med den holländska finansmannen Nick Zijlstra, 37. Enligt tidningen S ska Nick Zijlstra ha överlämnat en diamantring i miljonklassen när solen sänkte sig över Hawaiis strand.
Prinsessan Madeleines nya kärlek Christopher P. O’Neill har också en bred bakgrund inom finansvärlden. För några år sedan startade han eget och i dag är han verksam i flera företag bland annat Wilton Partners Palm Beach LLC som sysslar med jordbruksutrustning.
– Finanskillar signalerar att här finns ett bra liv, här finns stålarna, jag skyddar dig, säger relationsexperten och psykologen Eva Rusz.
Trenden att skaffa sig en näringslivskille kan bero på att kvinnor som är mediala förebilder gått i bräschen. Och vi människor har alltid härmat varandra, påpekar Rusz.
Andra som lockas av näringslivets stjärnglans är Stephanie af Klercker, länge kommunikationschef för nattklubbkoncernen Stureplansgruppen. Hon har ett gott öga till affärsjurister. Från att ha haft en relation med advokat Ludvig Blomqvist på Hannes Snellman knep hon prinsessan Madeleines gamla fästman, Vinge-advokaten Jonas Bergström.
Bergström är kollega med drottningens gudson, Fredrik von der Esch, som är nybakad advokat med inriktning på företagsköp. Hans flickvän, supermodellen Caroline Winberg, har prytt Vogues förstasida och synts i reklamkampanjer för Versace, Armani och Chloé.
Hon kommer från Sollentuna och läste naturvetenskaplig linje på Rudbecksskolan. Han är rotad i Stockholmsöverklass, utbildad på Lundsberg, i Miami och vid Stockholms universitet.
De lär båda vara modeintresserade och syntes nyligen på Damernas Världs modeprisgala Guldknappen på Nordiska museet i Stockholm.
Ytterligare en framgångsrik kvinna som gillar finansmän är deckarförfattaren Denise Rudberg. Efter skilsmässan med kapitalförvaltaren Johan Strömberg förälskade hon sig i Vilhelm Brag, product manager på Danske Bank.
Orsaken till att en del kvinnor dras till näringslivstoppar går att se ur ett evolutionärt perspektiv, framhåller Eva Rusz som i dag kommer ut med boken ”Varför hatar män kvinnor som älskar dem”.
– Rent evolutionärt har honor, däggdjur världen över, valt ut den person som man tror vara sundast, vackrast och starkast, säger hon.
I djurvärlden kan det handla om hanarnas imponerande fjäderdräkter. Enligt Rusz kan exempelvis kostymer ses som fina ”fjäderdräkter” då dessa signalerar exklusivitet och dyrbarhet.
– De går ju knappast omkring i Knulpskor och ryggsäck.
Men samtidigt är ju världen full av kvinnor som dras till män med ryggsäck.
– Javisst. Vi är ju olika. Förutom yttre attribut är vi präglade av vad vi upplevt under barndomen. I valet av partner är vi alla ganska rigida.
Eva Rusz betonar att det kan vara farligt att bara gå på yttre attribut såsom klädsel och framgångsfaktorer.
– De må se trevliga ut, signalera tillit och god överlevnad, men det måste inte betyda att de är sunda inombords.
Se de hetaste kärleksparen här.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.